CO2-record voor nieuwe Volvo Drive-E-motoren

De Volvo S60 D4 is de eerste wagen uit het D-segment met dergelijke prestaties die onder de kaap van 100 g/km CO2 duikt.

De nieuwe generatie 2 liter-viercilinders Drive-E van de Volvo Car Group belooft zeer indrukwekkende verhoudingen tussen het geleverde vermogen en de CO2-uitstoot. Zo zakt de handgeschakelde Volvo S60 D4 met 181 pk als eerste voertuig uit het D-segment met een dergelijk vermogen onder de kaap van 100 g/km CO2 met een gemiddeld normverbruik van 3,8 l/100 km. De E-Drive-diesels zijn als eerste ter wereld voorzien van de i-ART technologie die elke injector afzonderlijk stuurt. Verder is de Volvo S60 T6 met 306 pk gekoppeld aan de nieuwe achttrapsautomaat en slaagt er als eerste in zijn klasse in meer dan 2 pk per gram CO2 te leveren. Deze T6 2 liter-viercilinder krijgt zijn oplading van zowel een turbo als een compressor, waarbij deze laatste vooral in de lage toeren tussenkomt en zo volgens de Zweedse constructeur een motorkarakter van een atmosferische krachtbron oplevert. Belangrijk is ook dat deze Drive-E-motoren van meet af ontwikkeld werden voor een elektrische aandrijving op zowel de voor- als de achterwielen, waarbij de batterijen centraal geplaatst worden. Het succes van de V60 Hybride, die mooie prestaties en rijplezier aan een lage uitstoot weet te koppelen, zet Volvo aan om verder de hybride kaart te trekken. Zo werd eveneens bevestigd dat de nieuwe XC90, die in 2014 wordt gelanceerd, ook een benzinehybride zal krijgen.(Belga)

Partner Content