Citroën C-Elysée debuteert in het WTCC

Een maand nadat Citroën te kennen gaf dat ze vanaf 2014 zouden aantreden in het WTCC (tourwagenkampioenschap), tonen ze hun bolide, de C-Elysée WTCC. Piloot van dienst is Sébastien Loeb.

Het is de eerste wagen die volgens het nieuwe FIA-reglement voor het WTCC wordt gebouwd. Deze regelgeving is vanaf volgend seizoen van kracht. De productieversie van de Citroën C-Elysée is een berline uit het C-segment die op tal van groeimarkten zoals China, Rusland of Latijns-Amerika wordt gecommercialiseerd. Tot vandaag werden reeds 30.000 bestelbons ondertekend. “De keuze om de bolide te bouwen met de looks van deze basisversie is er een van commerciële aard”, weet Frédéric Banzet algemeen directeur bij Citroën. “Er staan immers manches in Marokko, China en Rusland op de kalender van het WTCC. Het is een mondiale discipline waarin de C-Elysée zal aantreden.” De WTCC-wagen staat op 18 duim grote velgen en oogt indrukwekkend. “Een berlinekoetswerk is ook technisch gezien interessant omwille van de gunstige stroomlijn”, voegt Xavier Mestelan-Pino (technisch directeur bij Citroën) er aan toe. De C-Elysée WTCC wordt aangedreven door dezelfde 1.6 turbomotor met rechtstreekse inspuiting aangedreven die ook in de DS3 WRC zit. Door de turbodruk op te voeren haalt hij vandaag een vermogen van 380 pk. De aandrijving gebeurt enkel op de vooras via een sequentiële zesbak. Voor enkele dagen werden de eerste testritten gedaan. De racewagen wordt officieel voorgesteld op het salon van Frankfurt. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content