China wordt favoriete stek voor luxemerken

Constructeurs doen er vandaag alles aan om aanwezig te zijn op de Chinese markt. Niet verwonderlijk want het is een zogenaamde groeimarkt waar steeds meer consumenten zich vaak voor het eerst een wagen kunnen aanschaffen.

Automerken hebben die trend al een tijdje zien aankomen en vooral constructeurs van kleine, meer betaalbare modellen waren er als de kippen bij om hun deel van de koek op te eisen. De Chinese markt is vandaag in volume de grootste ter wereld. De afgelopen jaren hebben nogal wat Europese constructeurs een tandje bijgestoken om er hun producten te slijten. Zo zijn de meer budgetvriendelijke spelers uit de VW-groep (Skoda en Seat) sinds kort ook actief in China. VW verkoopt er overigens al jaren de Santana, een verre neef van een vroege generatie van de Passat. Naast die goedkopere producten zien we dat ook constructeurs van luxewagens de nieuwe markten opzoeken. Was de première van de BMW M5 vroeger gereserveerd voor het Zwitserse autofeest in Genève, werd hij deze keer in Shanghai onthuld. Ook Maserati is hierop geen uitzondering want ze verkochten het voorbij jaar 780 wagens in China. 57 % daarvan waren Quattroporte modellen. Vandaag telt de constructeur er 15 dealers. (Belga) (GVHN)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content