China: hoe bedreigend is het gele gevaar voor de Europese automerken?

03/10/17 om 07:42 - Bijgewerkt om 07:54

De Verenigde Staten zijn niet langer de grootste automarkt ter wereld, die eer komt al enkele jaren China toe. Met niet te onderschatten nadelige gevolgen voor de bevolking: onoverzichtelijke en tijdrovende files, dramatische luchtverontreiniging én stress achter het stuur. Met innoverende mobiliteitsconcepten en meer elektrische auto's op straat wil de Chinese regering daar komaf mee maken. Ten koste van wie?

Wie China kent van horen zeggen, kent het echte China niet. Het land met een van de oudste beschavingen heeft de rest van de wereld kennis, culturele en materiële rijkdom gebracht. Na een periode van verval beleeft de Volksrepubliek China al enkele jaren een spectaculaire revival. Van een derdewereldland evolueert het in een rotvaart naar een toonaangevende industriestaat die zeer dirigistisch wordt geleid door almachtige partijleiders in maatpak. Die dulden geen tegenspraak of dissidentie, wie het niet eens is met president Xi Jinping & Co. wordt opgepakt en belandt zonder een proces achter de tralies. Over de levensomstandigheden in de Chinese gevangenissen komt weinig naar buiten.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners

Deze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te verbeteren. Door verder te surfen, stemt u in met ons cookie-beleid. Meer info