Bussen blijken minder CO2 vriendelijk dan aangenomen

24/10/11 om 17:46 - Bijgewerkt om 17:46

De ABD ofwel Association of British Drivers, publiceerde opmerkelijke vergelijkende cijfers over CO2-emissie van bussen versus die van compacte stadswagens. Uit de cijfers blijkt dat auto's beter scoren dan bussen, hoewel die laatsten hun uitstoot over meer passagiers kunnen spreiden.

Bussen blijken minder CO2 vriendelijk dan aangenomen

Het onderzoek slaat op bussen die in de agglomeratie rond Londen worden ingezet voor openbaar vervoer. Omdat tal van bussen ook buiten de piekuren hun dienst verzekeren, hebben ze een gemiddelde bezittingsgraad va 15 passagiers. Uitgaande van dat gemiddelde komt men op een CO2-afgifte van 221 g/km per passagier. Een compacte stadswagen met benzinemotor scoort gemiddeld 201 g/km terwijl een klein dieseltje op CO2-vlak nog beter doet met 172 g/km. Deze cijfers slaan op auto's met enkel de bestuurder aan boord. Als er ook een passagier meerijdt, kan je de autodata halveren. Naarmate bussen een hogere bezettingsgraad hebben, daalt ook hun CO2-voetafdruk per passagier. (Belga) (GVHN)

Onze partners