Bosch ontwikkelt elektronische koppeling

13/06/13 om 19:10 - Bijgewerkt om 19:10

Bosch is als toeleverancier nauw betrokken bij de ontwikkeling van onze hedendaagse wagens. De constructeur investeert een fortuin in R&D en komt met de regelmaat van een klok met nieuwe, energiebesparende ontwikkelingen. De elektronische koppeling is daar één van.

Bosch ontwikkelt elektronische koppeling

Een auto die met een elektronische koppeling is uitgerust, rijdt zoals gelijk welke wagen met een manuele versnellingsbak. Schakelen en ontkoppelen doet de bestuurder. Wanneer je evenwel geen gas geeft (uitbolt) en wanneer het wegdek een beetje naar omlaag gaat, ontkoppelt de wagen automatisch, dooft hij de motor en ga je uitbollen. Op deze manier verbruikt de wagen geen brandstof maar wordt hij ook niet afgeremd door de motor. Als bestuurder merk je hier niets van want de wagen blijft in versnelling staan en je hoeft aan het koppelingspedaal niet aan te komen. Je ziet enkel de naald van de toerenteller naar 0 vallen. Wanneer je opnieuw wil accelereren, druk je het gaspedaal in. De elektronica 'voelt' dit, laat de koppeling weer aangrijpen en start de motor. Dit systeem biedt ook een comfortfunctie want in eerste en tweede versnelling kan het de wagen (indien eerste of tweede versnelling is ingeschakeld) zelf starten en laten vertrekken, wat handig is in fileverkeer. De technologie is productierijp, het blijft nog even afwachten om te zien welke constructeur deze techniek als eerste implementeert. (Belga)

Onze partners