Bosch levert 75 miljoen common rails

27/12/11 om 15:00 - Bijgewerkt om 15:00

De afgelopen tee decennia hebben dieselmotoren een ware vlucht genomen. Het geheim van dat succes is voor een groot stuk te herleiden tot de komst van de common rail inspuiting omdat turbodiesels die er mee zijn uitgerust een stuk stiller draaien.

Bosch levert 75 miljoen common rails

Midden jaren negentig experimenteerde Fiat en Alfa Romeo met deze technologie die eerder al op vrachtwagens werd gebruikt. Vanaf 1997 zou Bosch het systeem optimaliseren. Omdat men vanaf dan de diesel onder hoge druk (meer dan 1000 bar) en met een bijzondere precisie kon inspuiten, draaiden diesels een stuk stiller en werden ze veel zuiniger. Vandaag levert Bosch aan tal van constructeurs dit inspuitsysteem en de inspuitdruk piekt reeds op 2000 bar of meer. Het openen en sluiten van de sproeiers gaat ook steeds sneller wat de nauwkeurigheid en de zuinigheid bevordert. Naarmate de druk stijgt, kan de dieselolie zich beter met de lucht mengen, waardoor men een vollediger verbranding krijgt en hogere prestaties puurt uit een kleinere motor (downsizing). Keerzijde van deze trend is dat de geproduceerde roetdeeltjes kleiner worden naarmate de inspuitdruk stijgt. Deze kleinere roetdeeltjes glippen ook makkelijker door de mazen van het roetfilter. Omdat ze klein en licht zijn, blijven ze bovendien lang in de lucht circuleren en dringen ze door tot diep in onze longen bij het inademen. Volgens medici leidt dit (zeer) fijn stof vaak tot longaandoeningen. De constructeur geeft aan de inspuitdruk op termijn tot 2500 bar zal worden opgevoerd. Kortom, wat goed is voor een laag verbruik en een keurige CO2-emissie, blijkt niet altijd even gezond voor de mens. (Belga) (GVHN)

Onze partners