Urbain Vandormael

BMW tegen de stroom in

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

BMW heeft een recordjaar achter de rug waarin het meer auto’s verkocht en meer winst maakte dan ooit tevoren.

Dit en volgend jaar brengt BMW 25 nieuwe modellen op de markt waaronder de elektrisch aangedreven stadswagen i3 en de sportwagen i8. Terwijl andere merken hun investeringen in elektrische voertuigen on hold zetten, creëert de Duitse autobouwer met de i-reeks een nieuw submerk.

Het management kan rekenen op rugdekking van de aandeelhoudersfamilie Quandt
“Om op termijn nog grote limousines te kunnen aanbieden, moeten wij ons modellenaanbod nu uitbreiden met kleinere auto’s met een extreem lage of zero CO2 -uitstoot. Dit is nodig om straks met onze vloot te kunnen voldoen aan de strenge emissienormen die ook buiten Europa zullen gelden, ” aldus BMW-topman Norbert Reithofer bij de voorstelling van de jaarcijfers 2012 van BMW Group.

De mediaschuwe directievoorzitter is een man van weinig woorden, ieder woord is gewikt en gewogen. Hij staat sinds 2006 aan het hoofd van BMW, dat hij heeft uitgebouwd tot de nummer één onder de Duitse premiummerken. Hij geniet het volle vertrouwen van de familie Quant, die de helft van de BMW-aandelen bezit. Een stabiel aandeelhouderschap is een zegen in de snel evoluerende en sterk fluctuerende economie van vandaag. Om in die ondankbare omstandigheden een langetermijnvisie te ontwikkelen en tot een goede einde te brengen, moet het management kunnen rekenen op rugdekking van de aandeelhouders.

Van de familie Quandt is geweten dat zij haar verantwoordelijkheid opneemt, in goede en kwade dagen. Dat engagement gaat terug tot 1959. Toen verwierf de Duitse ondernemer Herbert Quandt 60 procent van de BMW-aandelen – in ruil voor een kapitaalinjectie én de belofte het zieltogende bedrijf nieuw leven in te blazen. Om de kapitaalinjectie te kunnen financieren, verkocht hij zijn aandeel van 12 procent in Mercedes-Benz. Na zijn dood in 1982 namen zijn weduwe Johanna en kinderen Stefan en Suzanne de fakkel over.

De familie Quandt hield woord. Het zieltogende bedrijf groeide uit tot de nummer één onder de Duitse premiummerken. Vorig jaar verkocht BMW Group 1.845.186 nieuwe auto’s (BMW 1.540.085, MINI 301.526 en Rolls-Royce 3.575), het beste resultaat ooit. De winst bereikte een recordhoogte, wat resulteerde in een dividend van 2,50 euro per aandeel. De arbeiders ontvingen ieder een deelname in de winst van meer dan 7.000 euro.

BMW i-reeks wordt een nieuw submerk
Dit jaar presenteert BMW 11 nieuwe modellen, daaronder de elektrisch aangedreven i3. De leuke stadsauto met vier volwaardige zitplaatsen beschikt over een actieradius van 150 km en zal zo’n 40.000 euro kosten, wat een bom geld is voor een kleine middenklasser met een zeer beperkte reikwijdte. Een commercieel succes wordt hij daarom allicht niet. Dat beseft ook BMW-topman Reithofer. “Met de i3 presenteren wij de stadsauto van de toekomst en demonstreert BMW zijn ambitie om ook op het vlak van elektrische mobiliteit de nummer één onder de premiummerken te zijn. Volgend jaar al krijgt de i3 het gezelschap van de i8, een plug-in hybride sportwagen die elektrische aandrijving combineert met een krachtige driecilinder benzinemotor. Het ligt in onze bedoeling om de i-reeks successief uit te bouwen tot een volwaardig submerk, met meerdere modellen. Zoals we dat ook gedaan hebben met de x-reeks. Nu zijn elektrische auto’s nog een rariteit in het straatbeeld maar over tien en vijftien jaar zal de wereld er anders uitzien en zullen elektrische aangedreven voertuigen dagelijkse kost zijn in de grootsteden.”

De BMW-topman geeft daarmee te kennen dat elektrische auto’s in de eerste plaats zijn ontworpen voor grootstedelijk vervoer. Hij verwacht dat vervuilende auto’s op termijn niet meer zullen toegelaten worden tot de megacity’s. Norbert Reithofer: “Wij staan aan de vooravond van een revolutie op het vlak van individuele mobiliteit. De auto heeft er 25 jaar over gedaan om de paardenkoets uit het straatbeeld te verdringen, de doorbraak van de elektrische auto zal ook zijn tijd nodig hebben. Wij zijn vertrokken voor een marathon, niet voor een sprint! De BMW i3 vormt een eerste aanzet en is bedoeld als een eyecatcher én verkenner van de markt.”

Gebruik van nieuwe lichtgewichtmaterialen
Hoe zwaarder een auto weegt, hoe meer energie hij consumeert. Voor de cockpit van de i3 gebruikt BMW daarom een kunststof uit koolstofvezels (CFK), een uiterst licht en extreem belastbaar materiaal dat in de vliegtuigbouw wordt aangewend. Het chassis is vervaardigd uit aluminium. Het gebruik van nieuwe lichtgewichtmaterialen verklaart mede de hoge prijs van de i3, maar bezorgt BMW een voorsprong op zijn directe concurrenten. Overigens betrekt BMW de lichtgewichtmaterialen uit een fabriek die ook al voor een groot deel eigendom is van de familie Quandt, in dit geval van dochter Suzanne Klatten. Die kwam in 2011 ongunstig in het nieuws toen ze een rechtszaak aanspande tegen een minnaar die haar chanteerde.

Wanneer de i3 in het najaar op de Belgische markt komt, zal hij slechts bij een beperkt aantal dealers te koop zijn. Onderhoud en herstelling van een elektrische auto vergen een specifieke infrastructuur en speciaal opgeleide mekaniekers en niet elke concessionaris ziet hierin een lonende investering. BMW Group beschouwt de investering in het e-Drive project als een investering in de toekomst en beschikt over de nodige financiële reserves. Met de i3 zet BMW zijn directe concurrenten Audi en Mercedes-Benz bovendien onder druk. Reageren die niet, dan kan BMW zijn technologische voorsprong uitbouwen en zijn imago versterken. In dat geval kan Audi zijn slogan ‘Vorsprung durch Technik’ maar beter opbergen. De baseline bij Mercedes-Benz luidt ‘Das Beste oder nichts’. Dat wordt niks dus.

Urbain Vandormael

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content