BMW heeft zijn nieuwe M5 klaar

De M-traditie bij BMW gaat onverminderd verder. De constructeur uit Munchen kondigt vandaag de nieuwste versie van zijn M5 aan en hoopt daarmee weer de referentie te zijn binnen het segment van de hyper-sportieve berlines.

Eerste opmerkelijke vaststelling is dat de V10 van de vorige versie niet langer wordt gebruikt. Downsizen is hier ook aan de orde. Onder de motorkap steekt een V8 maar dat hoeft niet noodzakelijk een stap achteruit te zijn. De motor met directe benzine-injectie heeft een capaciteit van 4,4 liter en een twinturbo zorgt dat het vermogen meer dan op peil blijft. Deze M5 vertegenwoordigt maar liefst 560 pk en heeft een koppel van 680 Nm. Dat is voldoende om de vierdeurs vanuit stilstand naar 100 km/u te laten spurten in 4,4 seconden. Zo mogelijk nog indrukwekkender is dat de kaap van 200 km/u al is bereikt na 13 seconden. Een ‘M Driver’-kit laat een top toe van 305 km/u. Al dat geweld wordt naar de achterwielen gestuurd via een gerobotiseerde versnellingsbak met zeven overbrengingen en een dubbele koppeling. Deze transmissie heet M DKG Drivelogic. Het spreekt vanzelf dat het uiterlijk van de nieuwe M5 werd aangepast waardoor hij zich goed laat onderscheiden van de andere uitvoeringen in de 5-Reeks. Extra luchthappers, aerodynamische addenda, twee dubbele uitlaten en 19 duims velgen zijn daarbij de voornaamste ingrediënten. Het gemiddeld normverbruik bedraagt 9,9 l/100 km en de CO2-uitstoot 232 g/km. Net als de allereerste M5 uit 1984, en de modellen die daarop volgden, wil de nieuwkomer topprestaties koppelen aan comfort. Er zijn vier tot vijf zitplaatsen en de koffer heeft een behoorlijk volume. (Belga) (TDMS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content