Urbain Vandormael

‘Betekent de brexit het einde van de MINI-successtory?’

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Een brexit zou dramatische gevolgen kunnen hebben voor het legendarische én succesvolle dochtermerk van het Duitse BMW.

De overname in 1994 van de zieltogende Rover Group door BMW kwam zelfs voor insiders als een complete verrassing. De transactie was opgezet door de toenmalige BMW-topman Bernd Pischetsrieder en diens rechterhand Wolfgang Reizle, maar ze ontpopte zich al snel tot de slechtste investering ooit van de Beierse autobouwer. In ruil voor de merken Land Rover, MINI en Rover betaalde BMW zo’n 800 miljoen aan British Aerospace en investeerde nog eens ettelijke miljarden in de gezondmaking van zijn Engelse dochtermerken, maar de verliezen bleven zich opstapelen. De English Patient kostte in 1999 de kop van de toenmalige BMW-directietop, één jaar later werd Rover voor symbolische 10 pond eigendom van het bekende investeringsconsortium Phoenix terwijl Land Rover voor 3 miljard pond verkaste naar Ford Motor Company. Enkel MINI bleef in handen van BMW.

MINI werd een successtory

Wat volgde, tart elke verbeelding. BMW investeerde 2 miljard euro in de modernisering van de MINI-fabriek van Oxford en de onderdelenfabrieken van Hams Hall en Swindon. In 2001 liep in Oxford de eerste New MINI van de band, naar een eigenzinnig en gedurfd ontwerp van de Amerikaanse designer Frank Stephenson dat op een geniale manier refereerde aan de oer-Mini – zowel van buiten als van binnen.

Betekent de brexit het einde van de MINI-successtory?

De BMW-directie ging aanvankelijk uit van een jaarproductie van 50.000 exemplaren, maar dat bleek al snel een compleet verkeerde inschatting van het potentieel. In geen tijd steeg de productie naar 300.000 Mini’s per jaar; om aan de snel stijgende vraag te kunnen voldoen, werd de assemblage van enkele modellen uitbesteed aan Magna in het Oostenrijkse Graz en VDL Nedcar in Born (NL).

MINI met thuisbasis Oxford ontpopte zich tot een successtory én winstgevend dochterbedrijf van het Duitse BMW. De samenwerking verliep voorbeeldig, heel wat jonge Duitse kaderleden werden uitgestuurd naar Oxford, om daar internationale managementervaring op te doen.

Pro en contra brexit

'Betekent de brexit het einde van de MINI-successtory?'
© GF

Niemand – ook de BMW-directie in München niet – kan vandaag de economische, financiële en politieke repercussies inschatten van een exit van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie. Op de BMW-hoofdzetel wil men voorlopig geen commentaar leveren. In een eerdere mededeling aan het personeel werd in voorzichtige termen gewezen op de risico’s van een eventuele exit. Voor Groot-Brittannië zullen dan vermoedelijk andere douaneregels en taksen worden ingevoerd, die hogere kosten kunnen veroorzaken.

Zonder de overname van MINI door BMW, zou er al lang geen sprake meer zijn geweest van het roemrijke merk.

Vanzelfsprekend is er begrip voor de kritiek op de bijwijlen ondemocratische werking van de Europese Unie en de duizend-en-één bureaucratische regeltjes die van Brussel uitgaan. Sinds jaren neemt de Britse pers elke gelegenheid te baat om het Europese project in een slecht daglicht te plaatsen en die biedt zich – spijtig genoeg – bijna dagelijks aan. “Een aanzienlijk deel van de in Londen gevestigde media én de politieke elite gebruikt een absurde en leugenachtige karikatuur van de EU om zich superieur te voelen aan Europeanen en om weg te dromen bij revanchistische fantasieën over ‘Groot-Brittannië weer groot maken’ – alsof het land enkel door toedoen van de EU niet langer een wereldmacht is,” aldus de Nederlandse journalist Joris Luyendijk. Die werkt en woont sinds vijf jaar in Londen en is de Britten liever kwijt dan rijk. “Willen we het Europese project alsnog doen slagen, dan moeten we kunnen rekenen op landen die met open vizier strijden, rationeel en op basis van een realistisch zelfbeeld. Op landen waar de publieke opinie niet wordt gegijzeld door een stelletje eurofobe miljardairs dat eigenaar is van invloedrijke Londense media.”

Special Edition Mini
Special Edition Mini© GF

Wij moeten op alle eventualiteiten voorbereid zijn

In Oxford is het ondertussen bang afwachten op wat komen gaat. De werkende klasse heeft aan den lijve ondervonden dat de financiële en logistieke steun vanuit Duitsland MINI van de ondergang heeft gered en tewerkstelling en welstand heeft gebracht. De werkloosheidsgraad in de regio bedraagt minder dan één procent.

Zonder de overname van MINI door BMW, zou er al lang geen sprake meer zijn geweest van het roemrijke merk. De lakafdeling in Oxford staat nu model voor de hele BMW-groep. Ook de werkvoorwaarden en menselijke verhoudingen binnen de onderneming zijn er sterk op vooruitgegaan. Vroeger werden sociale conflicten op straat uitgevochten, nu worden die aan de onderhandelingstafel en binnen het bedrijf beslecht, zonder dat de band wordt verstoord of stilgelegd.

Duizenden MINI-medewerkers en hun familie in Oxford en omstreken hopen dat het gezond verstand op 23 juni zal zegevieren.

What if? Blijken de voorstanders van een Bretix op 23 juni in de meerderheid te zijn, dan is BMW aan zet. Ian Robertson, verantwoordelijk voor de wereldwijde verkoop van BMW, MINI en Rolls-Royce, heeft al te kennen gegeven dat een exit van Groot-Brittannië uit de EU geen goede zaak is. “Wij produceren op verschillende plaatsen verspreid over diverse landen en vervoeren motoren, onderdelen en carrosserieën kriskras door heel Europa. Om efficiënt te kunnen werken, moet dat alles zo vlot mogelijk kunnen gebeuren. Efficiëntie staat of valt bij een goede planning en just-in-time-leveringen van de verschillende componenten.”

Mini Silverstone
Mini Silverstone© GF

Tot nog toe vormen MINI en Rolls-Royce een centraal bestanddeel van de BMW-strategie. Een Brexit betekent niet dat de BMW zijn dochterbedrijven zal afstoten of dat de productie van MINI en Rolls-Royce naar het Europese vasteland wordt verplaatst. Vandaag werken in de MINI-fabriek van Oxford 66 verschillende nationaliteiten eendrachtig samen. Bovendien is niet bekend wat er concreet kan of zal veranderen op het vlak van vrij verkeer van personen, goederen en diensten, fiscaliteit, sociale zekerheid en noem maar op indien de Britten op 23 juni Europa de rug toekeren.

BMW zegt geen plan B achter de hand te hebben maar off the record is te horen dat de directie op alle eventualiteiten is voorbereid en scenario’s heeft uitgewerkt om snel en flexibel te kunnen inspelen op veranderende situaties. Zo kan de MINI-productie in het Nederlandse Born snel en zonder al te grote problemen worden opgevoerd. Nog is het niet zo ver, nog hopen de duizenden MINI-medewerkers en hun familie in Oxford en omstreken dat het gezond verstand op 23 juni zal zegevieren. En dat het jonge Engelse voetbalteam minstens de finalerondes haalt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content