Bereikt de Chinese markt zijn top al binnen 10 jaar?

23/11/17 om 12:32 - Bijgewerkt om 12:34

Bron: Belga

Volgens een studie van het auditbureau PricewaterhouseCooper zou de Chinese markt in 2027 al zijn top bereiken. Dus veel sneller dan de eerdere analyses vooropstelden. Betekent dit dat de Europese constructeurs, die veel verwachten van deze markt, hun strategie moeten herzien?

Bereikt de Chinese markt zijn top al binnen 10 jaar?

Bereikt de Chinese markt zijn top al binnen 10 jaar? © BELGA

China wordt nog steeds beschouwd als het land waar alles mogelijk is voor de autoindustrie. Het bewijs daarvan is dat alle constructeurs er fabrieken bouwen om er stevig voet aan wal te krijgen. Toch duikt er een probleem op: analisten merkten op dat de Chinezen erg tuk zijn op autodelen en dus minder geïnteresseerd zijn om een eigen wagen te bezitten. De grote Chinese steden kennen namelijk nu al grote mobiliteitsproblemen en zouden autodelen sterk promoten om de groei van het aantal een halt toe te roepen.

Volgens de schattingen van PwC zou tegen 2045 meer dan 45 procent van de afgelegde kilometers door individuele reizigers via diensten voor wagendelen kunnen gebeuren. In Europa zou dat tot ongeveer 36 procent kunnen evolueren, en in de Verenigde Staten tot zo'n 34 procent. Maar ook met een daling van het Chinese wagenpark, dat nog zal aangroeien tot enkele tientallen of zelfs honderden miljoenen wagens naargelang de studies, blijft dit land een zeer grote markt vertegenwoordigen die de merken nodig hebben om economisch te overleven. (Belga)

Onze partners