Benzinewagens worden geloofwaardig dieselalternatief

28/11/17 om 11:03 - Bijgewerkt om 11:05

Bron: Belga

In de rand van de VAB Gezinswagenverkiezing die de mobiliteitsorganisatie het afgelopen weekend organiseerde rond het circuit van Zolder, werd interessant cijfermateriaal verzameld over de vloot deelnemende wagens die erg representatief is voor gezinswagens die particuliere klanten kopen.

Benzinewagens worden geloofwaardig dieselalternatief

Benzinewagens worden geloofwaardig dieselalternatief © BELGA

Om te beginnen is er een grote kentering op vlak van brandstofkeuze. Want werd vijf jaar geleden nog 93% van de deelnemende wagens aangedreven door een dieselmotor, ziet het deelnemersveld er vandaag totaal anders uit met slechts 7% dieselversies. In de nasleep van dieselgate kiezen steeds meer consumenten voor benzine, ook omdat het prijsverschil aan de pomp nog amper 5 eurocent per liter bedraagt. Bij compactere wagentjes was de trend naar meer benzinemotorisaties al langer ingezet maar bij grote gezinswagens (genre Peugeot 5008, Mazda CX-5, Renault Scénic of Skoda Octavia Combi) is deze evolutie erg recent.

Eén en ander heeft ook te maken met nieuwere technologie waardoor benzinemotoren jaar na jaar zuiniger worden. In het segment van de grote gezinswagens tekende VAB in 2010 nog een 'gemeten testverbruik' op van gemiddeld 7,7 liter benzine per 100 km. Bij de jongste editie van de VAB Gezinswagenverkiezing daalde dit gemiddelde benzineverbruik al naar 6,5 l/100 km waardoor ook deze motorisaties een valabel dieselalternatief zijn geworden. Bij de compactere stadswagentjes (allen met benzinemotor) verbruikte 60% van het deelnemersveld minder dan 6 l/100 km. De zuinigste van het peloton was hier de nieuwe Volkswagen Polo met een gemeten verbruik van 5,2 l/100 km. Dit was meteen ook de minst krachtige versie (1.0 met 65 pk).

Uit de cijfers blijkt verder dat de erg populaire SUV- of crossover modellen tot 12% meer verbruiken dan meer conventionele berline- of breakmodellen met een vergelijkbaar plaatsaanbod binnenin. Vooral het extra gewicht en het hogere koetswerk (dat meer luchtweerstand genereert) verklaart het hogere verbruik en de bijhorende CO2-emissie.(Belga)

Onze partners