Belg kiest grotere auto met kleinere motor

Gedurende het eerste semester van dit jaar werden 288.824 nieuwe wagens ingeschreven. Tijdens de eerste jaarhelft van 2014 waren er dat amper 287.824 dus in die zin kunnen we stellen dat de automarkt zich hersteld heeft.

Uit de cijfers die Febiac (Belgische Automobiel- en Tweewielerfederatie) blijkt ook dat de Belgische consument steeds vaker voor een benzinewagen opteert, hoewel het gros van de nieuw ingeschreven voertuigen nog steeds met een zelfontbrander wordt geleverd. In 2008 werd 79 procent van de nieuw verkochte wagens door een dieselmotor aangedreven. Het dieselaandeel is de jongste jaren aanzienlijk gedaald want in het eerste semester van dit jaar kozen slechts 59 procent van de automobilisten voor een dieselmotor. 38,8 procent ging voor een benzinemotor en de overige early adopters gingen voor een alternatieve brandstof zoals elektriciteit of aardgas. Diverse constructeurs bevestigen deze tendens en voegen er aan toe dat bij particuliere klanten het benzine-aandeel nog hoger ligt, vooral bij de compactere modellen (B- en C-segment). Een andere vaststelling is dat we minder vaak berlinemodellen (-2%) en breaks (-1,62%) kopen ten voordele van SUV’s (+3,13% op een marktaandeel van 22%) en eenvolumewagens (+0,56%). Zowel MPV’s en SUV’s hebben omwille van hun hoger gewicht en hun minder gunstige stroomlijn een hoger verbruik en een dito CO2-uitstoot vergeleken met gelijkaardig gemotoriseerde berlinemodellen. Op die manier zal de totale CO2-emissie van het wagenpark trager dalen want de consument kiest wel voor kleinere (zuiniger) motoren maar compenseert het effect ervan door meer grotere wagens (SUV en MPV) te kopen. (Belga)

Partner Content