Bedieningssystemen in nieuwe gezinswagens zorgen voor afleiding in het verkeer

28/12/17 om 16:00 - Bijgewerkt om 16:02

Bron: Belga

In het kader van de VAB Gezinswagenverkiezing organiseerde de mobiliteitsorganisatie een gebruikstest van verschillende bedieningsorganen in nieuwe gezinswagens die deelnamen aan de verkiezing. Niet alleen de deelnemende gezinnen werden bevraagd, ook verschillende proefpersonen uit diverse leeftijdscategorieën deden een praktijktest aan het stuur van de wagens.

Bedieningssystemen in nieuwe gezinswagens zorgen voor afleiding in het verkeer

Bedieningssystemen in nieuwe gezinswagens zorgen voor afleiding in het verkeer © BELGA

De proefpersonen reden met vier verschillende gezinswagens (Audi A3, VW Golf, Peugeot 5008 en Renault Grand Scénic) en moesten onder meer een adres invoeren in het navigatiesysteem, van radiozender wisselen en de temperatuur met drie graden verhogen of verlagen. De deelnemers kregen vooraf een instructie over de bediening van de systemen. Adressen werden al stilstaand ingevoerd. Een instructeur gaf al rijdend de opdracht om bijvoorbeeld de temperatuur te wijzigen. Hij observeerde de deelnemers en chronometreerde de tijd tussen het geven van de opdracht en de voltooiing ervan.

Bij de wagens die over een fysieke draaiknop beschikten (Audi, VW en Renault) ging dit vrij vlot (gemiddeld 3 seconden). Bij de Peugeot zit de temperatuurregeling op het aanraakscherm en moet de bestuurder van scherm wisselen (via een sneltoets onderaan het dashboard) om vervolgens in stapjes van een halve graad de temperatuur te verhogen. Hierbij moet de bestuurder zich op het scherm concentreren omdat deze 'buttons' op het scherm geen voelbare feedback geven. Het was weinig verrassend dat de jongere bestuurder meer bedreven bleek in het doorlopen van deze menu's dan de gepensioneerde testpersoon, maar zelfs de 'snelste' proefpersoon had ruim 12 seconden nodig om de opdracht te voltooien. Aan een snelheid van 50 km/u betekent dit dat de bestuurder gedurende 165 meter naar zijn scherm in plaats van naar het verkeer kijkt.

Ook opmerkelijk: de testpersonen ervoeren dit systeem niet als onhandig en waren zich niet bewust van de (aanzienlijke) tijd die ze nodig hadden voor hun handeling. Dergelijke systemen waarbij heel veel bedieningsfuncties in het centrale scherm worden geïntegreerd zijn in tal van PSA-modellen (Citroën, Peugeot en DS, nvdr.) terug te vinden. VAB vraagt constructeurs om alledaagse handelingen niet te complex te maken en vooral het aantal 'tussenstappen' te beperken zodat bestuurders zich kunnen concentreren op de weg.(Belga)

Onze partners