Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Column

20/09/15 om 08:37 - Bijgewerkt om 09:19

Aziatische automerken zijn geëvolueerd van goedkoop naar goede koop

Met vallen en opstaan zijn de Aziatische merken erin geslaagd wereldwijd een sterke machtspositie uit te bouwen. Eerst veroverden ze marktaandeel via de prijs, vervolgens met een combinatie van prijs en kwaliteit. Hun producten evolueerden van goedkoop naar een goede koop. Enkele merken schuiven nu zelfs op richting premium.

De Japanners waren het eerst. In de jaren zeventig overspoelden de Japanse merken de Europese markt met goedkope modellen met veel toeters en bellen, brave creaturen zonder uitstraling en persoonlijkheid. Hun klanten namen daar geen aanstoot aan, ontgoocheld als zij waren in de soms bedenkelijke kwaliteit en betrouwbaarheid van made in France of made in Italy. De Japanse constructeurs bezaten geen rijke traditie waarop zij zich konden beroemen, ze leverden wel degelijke producten af op basis van een eenvoudig technisch concept en dat tegen een eerlijke prijs.
...

Verder lezen?

Registreer u en lees elke maand gratis 4
artikelen.

Onze partners