Autosector krijgt klappen, budgettransport in de lift

De afgelopen maand werden in België precies 33.660 nieuwe personenwagens ingeschreven, een jaar geleden waren er dat nog 41.427 dus de markt krimpt met 18,75 %. Dat is nog een stuk slechter dan de -12% die de autosector gedurende de voorbije (doorgaans rustige) vakantiemaanden te verteren kreeg.

Ook op de markt van de bedrijfswagens horen we eenzelfde verhaal. Als je de cijfers van de personenwagens bekijkt, merk je dat nagenoeg alle merken in de klappen delen. De premiumconstructeurs houden stand omdat ze vaak compactere modellen aan fleetmaatschappijen kunnen blijven leveren. De crisis raakt vooral de particuliere consument want een merk als Renault verliest dit jaar 20%, bij Ford loopt dat op tot bijna een kwart en ook budgetvriendelijker merken als Skoda en zelfs Dacia verliezen respectief 13 en 15 %. Dit zijn precies het soort wagens die gezinnen met hun eigen centen kopen. Verder constateren we dat de motorverkoop in de lift zit. Vooral merken die 125 cc scooters verkopen doen het goed. Piaggio stijgt in september met bijna 15 %. Mensen die voor de winter een scooter kopen, doen dat niet om langs terrasjes te flaneren, ze gebruiken hun tweewieler als betaalbare mobiliteit. Febiac, de overheidsdienst voor mobiliteit en vervoer, wijt de aanzienlijke terugval aan het feit dat september 2 kalenderdagen minder telde dan vorig jaar. Een argument dat geen steek houdt, vooral op een moment dat we in Duitsland ook (voor het eerst) een flinke dip zien in de autoverkoop met een daling -11 % in september. De bodem is duidelijk nog niet bereikt. (Belga) (Importer)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content