Urbain Vandormael

Autosalon van Parijs: zonder grandeur en opvallende wereldpremières

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Het wordt opnieuw koppenlopen in Paris Expo aan de Porte de Versailles. Van 1 tot 16 oktober verwachten de organisatoren van de tweejaarlijkse Mondial de l’Automobile zo’n 1,2 miljoen bezoekers, ondanks de afwezigheid van enkele grote merken en wereldpremières die ertoe doen. In de lichtstad Parijs gaat de meeste aandacht naar elektromobiliteit.

Het Autosalon van Parijs is het oudste ter wereld en dateert van 1894, toen nog als een extraatje bij het Salon du Cycle in de Tuillerieën. De eerste editie lokte 140.000 bezoekers, wat behoorlijk veel volk was voor die tijd. De massale publieke belangstelling verplichtte de organiserende Automobile Club de France ertoe op zoek te gaan naar een nieuwe locatie. In 1901 verhuisde het evenement een eerste keer naar het Grand Palais, een tweede keer in 1962 naar Paris Expo aan de Porte de Versailles. Op vraag van de constructeurs werd vanaf 1976 een beurtrol ingevoerd: in de pare jaren was Parijs aan de beurt, in de onpare jaren Frankfurt.

Enkele grote merken schitteren door afwezigheid

In 1988 kreeg het evenement bovendien een nieuwe naam: Mondial de l’Automobile. Maar die cosmetische ingreep kon niet verhinderen dat Parijs in de loop der jaren aan internationale uitstraling verloor ten opzichte van de Autosalons van Genève en Frankfurt. Dat heeft ermee te maken dat de Frankrijk niet meer het toonaangevende autoland in Europa is.

Autosalon van Parijs: zonder grandeur en opvallende wereldpremières

Sinds de jaren zestig en zeventig is een aantal Franse merken zelfs van de kaart verdwenen. Die de kaalslag hebben overleefd, spelen nog wel een rol van betekenis in het segment van de stads- en de compacte gezinswagens en monovolumes. In het prestigieuze luxesegment, waar veel geld én prestige wordt vergaard, zijn ze echter voorbijgestoken door de Duitse premiummerken.

De neergang van de Mondial de l’Automobile valt niet te ontkennen. Enkele bekende merken zoals Bentley en Lamborghini, beide eigendom van Volkswagen, zijn niet op het appel. De nummer één in de wereld heeft na dieselgate noodgedwongen de schaar gezet in een reeks uitgaven. Dat verklaart ook waarom de traditionele VW Group Night voor de vakpers is geschrapt. Ook Aston Martin geeft forfait, en dat geldt eveneens voor Cadillac, Chevrolet, Ford en Mazda. Volvo is evenmin present; het Zweedse merk beperkt sinds enkele jaren zijn publiekspresentaties tot één autosalon per werelddeel, voor Europa is dat de tweejaarlijkse IAA (Internationale Auto Ausstellung) in Frankfurt. Dat Volvo wel aanwezig zal zijn op het Autosalon van Brussel heeft te maken met de Volvo-fabriek in Gent. Van Febiac-topman Luc Bontemps hebben we vernomen dat ook de andere afwezigen in Parijs wel present zullen zijn in Brussel. Chapeau!

Franse merken spelen een thuismatch

Zoals gezegd, de Franse automobielindustrie heeft de voorbije decennia van zijn pluimen verloren. Met name in het luxesegment vormen de Franse constructeurs geen concurrentie voor de Duitse premiummerken. PSA (Citroën, DS en Peugeot) klimt uit een dal.

Citroën presenteert de nieuwe C3, een compacte hatchback die er een stuk eigentijdser uitziet dan zijn voorganger. De echte blikvanger op de Citroën-stand is het studiemodel CXperience, een vage voorafspiegeling van de volgende generatie C6.

Peugeot presenteert met de 3008 en 5008 twee onspectaculaire nieuwkomers waarmee het autobouwer een specifiek doelpubliek wil aanspreken. DS is het geesteskind van PSA-topman Carlos Tavares, een nichemerk dat de handschoen opneemt tegen de Duitse premiummerken door in te zetten op futuristische design en luxe-afwerking en dito materialen. Voor zover ons bekend, houdt DS geen blitse eyecatcher achter de hand voor deze Mondial de l’Automobile.

De nieuwe Scenic en Grand Scenic
De nieuwe Scenic en Grand Scenic© Renault

Op de Renault-stand zijn de spots gericht op de nieuwe Scenic en Grand Scenic, sterkhouders van het merk in het C-segment en aan hun vierde generatie toe. De Franse constructeur heeft de voorbije twee jaar zijn gamma compleet vernieuwd met aantrekkelijke modellen die de onmiskenbare signatuur dragen van de (Nederlandse) designdirecteur Laurens van den Acker. Die heeft een niet te onderschatten bijdrage geleverd aan de wederopstanding van Renault. Van de vorige generaties Scenic en Grand Scenic werden meer dan vijf miljoen exemplaren verkocht, de ingenieurs en ontwerpers hebben erover gewaakt de sterke punten van die vorige generaties te behouden.

Autosalon van Parijs: zonder grandeur en opvallende wereldpremières
© Renault

De nieuwe Scenic en Grand Scenic bieden passagiers en hun bagage verrassend veel ruimte aan en zijn een toonbeeld op het vlak van flexibiliteit, gebruiksgemak en comfort. De klant kan kiezen uit een ruim aanbod aan milieuvriendelijke benzine- en dieselmotoren. Begin 2017 introduceert immers Renault een mild hybride versie van de Scenic, met een 1.5 liter turbodiesel- en 10 kW-elektromotor en 48 Volt accu. Op de stand van zustermerk Nissan viert de Micra zijn publieksdebuut, een verrijking van het B-segment en als zodanig een direct concurrent van de nieuwe Renault Clio.

De spanning stijgt

Tegen de verwachtingen in krijgen we in Parijs de nieuwe Alfa Stelvio, een SUV met het DNA van Alfa Romeo niet te zien. Dat geldt ook voor de BMW 5-reeks. Het grote nieuws op de BMW-stand betreft derhalve de compacte SUV X2 en een facelift van de 3 GT.

Autosalon van Parijs: zonder grandeur en opvallende wereldpremières
© Audi

Op de Audi-stand gaat alle aandacht naar de nieuwe generatie A5 sportback en Q5. Die verschillen op het eerste zicht weinig van hun voorgangers, ondanks dat ze op een nieuw onderstel staan en onderhuids over de nieuwste technologie en motoren beschikken. Inzake design opteert Audi voor evolutie in plaats van revolutie, wat niet wegneemt dat de A5-reeks (coupé en sportback) een toonbeeld van tijdloze elegantie is en blijft.

Concurrent Mercedes-Benz volgt een andere strategie en haalt hier het doek van de breakversie van de nieuwe E-klasse in off road look én geeft toelichting bij zijn nieuwe e-strategie. De Duitse nummer één onder de premiummerken zal ongetwijfeld uitpakken met één of meerdere concept cars, maar meer informatie hierover hebben we niet.

Ook VW zet in op elektromobiliteit en toont in Parijs een studiemodel dat een voorafspiegeling is van een toekomstig seriemodel.

De meest in het oog springende nieuwkomer inzake elektromobiliteit staat op de stand van Opel. De Ampera E, een compacte crossover met een actieradius van ruim 300 km, is een tweelingbroer van de Chevrolet Bolt en is ontwikkeld in samenwerking met moedermerk GM. Ook Smart lanceert hier een elektroversie van de Fortwo/Forfour en cabrio.

Autosalon van Parijs: zonder grandeur en opvallende wereldpremières
© Smart

Een imposante nieuwkomer met conventionele aandrijving staat op de Skoda-stand. Het Tsjechische dochtermerk van Volkswagen presenteert hier het eerste van een reeks van drie nieuwe SUV-modellen, waarbij de Kodiaq het topmodel is.

Autosalon van Parijs: zonder grandeur en opvallende wereldpremières
© Skoda

Het betreft een elegante 7-zitter met een instapprijs die vergelijkbaar is met die van de Superb en die het Skoda-gamma nog meer glans en concurrentiekracht bezorgt. De steile opgang van Skoda is te vergelijken met die van de Zuid-Koreaanse autogroep Hyundai/Kia. In Parijs haalt Hyundai het doek van de compacte gezinswagen i3 en viert de Kia Rio zijn wereldpremière, die is een tikkeltje langer en breder dan zijn voorganger. De fabrikant claimt dat de Rio de ruimste in zijn klasse is.

Autosalon van Parijs: zonder grandeur en opvallende wereldpremières
© Kia

Ook LandRover verrast in aangename zin met de presentatie van de Discovery en rondt daarmee de complete vernieuwing van zijn SUV-gamma af. Voorlopig althans. Off the record is te horen dat afgeleide versies van bestaande modellen quasi productierijp zijn.

Tenslotte nog dit: Ferrari viert zijn 70ste verjaardag. De Italiaanse constructeur stelt in Parijs een reeks speciale edities van bestaande modellen voor evenals een cabrioversie van de LaFerrari. De Ferrari Aperta wordt gebouwd op een beperkte serie van 70 stuks. Die is echter al uitverkocht, ondanks een prijskaartje dat in de miljoenen loopt.

Lijst nieuwigheden

Abarth 595

Audi A5 coupé, A5 sportback, Q5

BMW X2, i3 94 Ah, 3 GT

Citroën C3, CXPerience

Dacia Sandero, Sandero Stepway, Logan, Logan MCV

Ferrari LaFerrari Spider, GTC4 Lusso T

Honda Civic Hatchback

Hyundai i30, RN30, i10

Kia Rio

LandRover Discovery

Lexus UX Concept

Msaerati Quattroporte, Ghibli

Mercedes E-klasse T, AMG GLC 43 4Matic 63, AMG GT C Roadster

MINI Clubman John Cooper Works

Nissan Micra

Opel Ampera-E, Zafira, Karl Rocks

Peugeot 3008, 5008

Porsche Panamera, Panamera 4 E-hybrid, Macan Turbo

Renault Clio, Clio R.S., Twingo GT, Scenic, Koleos

Seat Mii facelift

Skoda Kodiaq

Smart Fortwo/Forfour ED

Ssangyong Concept LIV-2

Suzuki SX4S-Cross, Ignis

VW E-Auto concept

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content