Autosalon van Frankfurt: Duitse merken zijn aan zet

Kia Proceed Concept © .
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Bijna dag op dag twee jaar geleden ontplofte de dieselgatebom, op de openingsdag van het Autosalon van Frankfurt 2015. Een stand van zaken aan de vooravond van de Internationale Automobil-Ausstellung (IAA) editie 2017, die op 14 september de deuren opent.

Het Autosalon van Frankfurt is de tweejaarlijks wederkerende hoogmis van de Duitse automobielindustrie, de IAA wordt terecht de grootste autoshow ter wereld genoemd. Enkel het prestigieuze autosalon van Genéve geniet nog meer internationaal aanzien. Samen met Brussel is Genève het enige autosalon in Europa dat jaarlijks plaatsvindt.

Acte de présence die veel geld kost

Terug naar Frankfurt. Het is onmogelijk te achterhalen hoeveel honderdduizenden of miljoenen euro’s de verschillende merken investeren in hun acte de présence. De kosten zijn zelfs zo hoog dat negen constructeurs forfait hebben gegeven voor de editie 2017 van de IAA.

Die beslissing is in de eerste plaats een kwestie van geld maar ze heeft ook te maken met principes en prioriteiten. Zo heeft Volvo enkele jaren geleden beslist om niet langer present te zijn op internationale autosalons, op van Brussel en Genève. De Zweedse autoconstructeur is volop in transitie en geeft absolute prioriteit aan elektromobiliteit en autonoom rijden. Dat verklaart de prominente presentie van Volvo op internationale technologiebeurzen en de sociale media. De Zweedse autobouwer wil op die manier nieuwe doelgroepen bereiken en aan zich binden. Met succes, want de Volvo-verkoop zit in de lift.

Dat merken als Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Fiat, Infiniti, Jeep, Lancia, Mitsubishi, Nissan, Peugeot en Tesla verstek laten gaan, is een teken aan de wand. Het kan erop wijzen dat voornoemde merken krap bij kas zijn omdat zij minder auto’s verkopen dan verhoopt, dat hun winstmarges sterk zijn teruggelopen of dat zij gas moeten terugnemen na een grote investering.

Dat merken als Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Fiat, Infiniti, Jeep, Lancia, Mitsubishi, Nissan, Peugeot en Tesla verstek laten gaan, is een teken aan de wand

Urbain Vandormael

Zo heeft Peugeot dit jaar het verlieslijdende Opel overgenomen, terwijl dat niet voorzien was bij de opmaak van de begroting voor 2017. De overnameprijs mag dan vriendenprijs zijn geweest, hij heeft niettemin een diep gat geslagen dat zo snel mogelijk moet worden gedicht. Vandaar dat de PSA-directie een reeks ingrijpende besparingen wil doorvoeren die ook de andere merken van de PSA-groep betreffen. Zo blijft ook het luxemerk DS afwezig in Frankfurt.

Het forfait van negen merken betekent vanzelfsprekend ook een dikke streep door de rekening van de organisatoren. Ook die moeten plots de tering naar de nering zetten. Of de IAA-bezoekers daar iets zullen van merken, daar berichten we volgende week over.

Heeft de diesel nog een toekomst?

Door een samenloop van omstandigheden staat dé diesel momenteel in het middelpunt van de kritiek. De diesel heeft afgedaan, dat is de teneur. Maar is dat ook zo? Dieselmotoren verbruiken minder en stoten minder CO2 uit, het slechte nieuws is dat ze NOx uitstoten in een omvang die zorgen baart. Maar door de inbouw van katalysatoren en de toevoeging van AdBlue (een vloeistof die de naverbranding optimaliseert) kan de NOx-uitstoot fors worden teruggedrongen. Met name de Duitse merken met VW op kop boeken verrassend goede resultaten die positief afstralen op het besmeurd imago van dé diesel.

De uitstoot van schadelijke uitlaatgassen van diesel- en benzinemotoren vergelijken met de zuivere uitlaat van elektrisch aangedreven auto’s is intellectueel oneerlijk omdat je appelen met peren vergelijkt. Bij de nuluitstoot van elektrische wagens houdt men immers geen rekening met de milieuverontreiniging die het opwekken van energie en de productie van de accu’s veroorzaakt. De investering om dieselmotoren milieuvriendelijker te maken loopt echter hoog op, zo hoog zelfs dat ze economisch niet te verantwoorden is voor kleine en goedkope auto’s.

Renault Alaskan
Renault Alaskan© .

Een en ander geeft aan dat de discussie voor of tegen nog een tijdje zal doorgaan. Vanuit die optiek is een algemeen dieselverbod voor grote steden een overhaaste en onverstandige beslissing.

Een algemeen dieselverbod voor grote steden is een overhaaste en onverstandige beslissing

Urbain Vandormael

In het vooruitzicht van de Duitse parlementsverkiezingen op 24 september heeft kanselier Angela Merkel al enkele keren het geweer van schouder verwisseld. De ene keer viseert ze de Duitse automanagers, de andere keer de groenen die volgens haar geen oog hebben voor de impact van een dieselverbod op het imago van de Duitse automerken in het buitenland en de tewerkstelling in eigen land. De Duitse autoconstructeurs en hun toeleveranciers stellen zo’n 800.000 mensen tewerk. Een vervangende tewerkstelling is niet meteen voorhanden. De Duitse autobazen wijzen er bovendien op dat ze de dieselmotoren hard nodig hebben om vanaf 2020 te kunnen voldoen aan de strengere EU-uitlaatnormen.

In het vooruitzicht van de IAA heeft BMW-topman Harald Krüger vorige week de lancering van een nieuw elektrisch aangedreven model aangekondigd, als antwoord op de Tesla Model 3. Het gaat om een vierdeurs limousine, maar hoe die eruitziet blijft een goed bewaard geheim tot de officiële opening op dinsdag 12 september. BMW bevestigt daarmee dat het de handschoen op te nemen tegen Tesla dat misschien wel de grote afwezige is in Frankfurt. Sowieso is de BMW-stand de meest interessante van allemaal met de nieuwe X3 en een hele reeks spraakmakende studiemodellen.

Citroën C3 Aircross
Citroën C3 Aircross© .

Audi, Mercedes, Porsche en VW presenteren hier hun e-concept cars maar op hun marktintroductie is het wachten tot eind volgend jaar, in het beste geval. Dat is op zich geen ramp want de oplaadinfrastructuur in de meeste Europese landen is niet toch niet voorbereid op de komst van enkele honderdduizenden elektrische auto’s. Tegen eind 2019 zullen de ingenieurs van de Tesla-ingenieurs op hun beurt nieuwe modellen hebben ontwikkeld, betaalbare modellen met een actieradius van 400 à 500 km en een kortere oplaadtijd dan vandaag. De Duitse automerken zijn dus meer dan ooit aan zet.

Aziatische blikvangers

In afwezigheid van de Italiaanse merken is het uitkijken naar de nieuwigheden bij de Franse en Aziatische constructeurs. Vermis ook Peugeot forfait geeft, gaat op de stand van PSA alle aandacht naar de Citroën C3 Aircross, een leuke verschijning voor jongelui die partout geen Duitse auto willen.

Renault showt een sportieve versie van de Mégane alsook de nieuwe Alaskan, een pick-up op basis van de Nissan Navara. Op de Dacia-stand zijn de spots gericht op de gloednieuwe Duster die volgend jaar wellicht opnieuw de meest verkochte SUV zal worden. Niemand biedt meer value for money.

Jaguar E-Pace
Jaguar E-Pace© .
Dacia Duster
Dacia Duster© .

Op de Kia-stand vind je meer dan één blikvanger. Naast de Stonic, een compacte SUV wiens broertje als Kona te kijk staat bij Hyundai is er de betoverende Proceed Concept, een voorafspiegeling van een toekomstig model van de Aziatische constructeur die nieuwe wegen inslaat op het vlak van design.

Jaguar haalt het doek van de E-Pace en XF Sportbrake, op de stand van Bentley is de nieuwe Continental GT te zien en bij Rolls-Royce de nieuwe Phantom. De prijs voor de meest elegante concept car gaat naar de Maybach Vision 6 cabrio, die van het meest originele ontwerp is er voor de Smart Vision EQ, een autonoom rijdende en elektrisch aangedreven stadsauto – een moderne versie van de e-Smart.

Info

IAA: 14 t/m 24 september van 9 tot 19 uur

Messsegelände, Ludwig-Erhard-Anlage 1, 60327 Frankfurt am Main

Tickets: 12 tot 14 euro

Meer info: www.iaa.de

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content