Autosalon: behind the scenes

12/01/16 om 11:44 - Bijgewerkt om 11:44

Bron: Belga

De crisis die de autosector de voorbije jaren kende, heeft er voor gezorgd dat in heel wat Europese landen niet langer een volwaardig autosalon wordt georganiseerd omdat sommige merken weg blijven. Hoewel we op de Brusselse Motorshow geen scala aan wereldprimeurs zien zoals in Frankfurt of Genève, is Brussel weldegelijk een vaste waarde.

Autosalon: behind the scenes

Autosalon: behind the scenes © BELGA

Het salon zal ook niet meteen verdwijnen want voor constructeurs is het een belangrijke verkoopafspraak met de consument. Heel wat merken draaien in de salonperiode tot een kwart van hun jaarcijfer. De Belgische consument wacht vaak met zijn aankoop op het salon omdat hij dan goed kan vergelijken en vaak interessantere voorwaarden krijgt.

Ook verzekeraars en kredietverleners spelen hierop in. Hoewel Brussel een echt "verkoopsalon" is, worden op de stands steeds minder bestelbons getekend. De meeste merken hebben informanten rondlopen in plaats van verkopers. Geïnteresseerde klanten worden hun gegevens gevraagd en ze worden achteraf door een merkdealer gecontacteerd met een concreet voorstel. Dit is ook veel handiger omdat in de koopovereenkomst vaak ook een oude wagen moet worden overgenomen. De waardebepaling van die wagen ligt moeilijker op een salon. (Belga)

Onze partners