Automaat maakt VW up! zuiniger

Volkswagen is klaar met een gloednieuwe versnellingsbak voor de up!. De gerobotiseerde transmissie die al eerder werd aangekondigd is voortaan leverbaar in de “move up!” en de “high up!.

Volkswagen doopt deze nieuwe transmissie “ASG”, wat evenveel betekent als Automated Sequential Gear. De transmissie is in feite een automatisch bediende variant van een conventionele versnellingsbak die je kan vergelijken met de BMP van PSA (Peugeot ? Citroën). De ASG verschilt dus fundamenteel van de complexere DSG, die verfijnder en vooral sneller schakelt. De versnellingsbak weegt 3 kg meer dan de manuele vijfbak en heeft een enkelvoudige, droge koppeling. Je kan er volledig automatisch mee rijden. Het grootste voordeel van de ASG is dat hij steeds op het juiste moment en toerental zal schakelen met het oog op een zo laag mogelijk verbruik. Nadeel is dat je het schakelen duidelijk voelt zodat hij niet het comfort biedt van een klassieke automaat met koppelomvormer. VW voorziet geen schakellepels aan het stuur, je kan via de pook zelf wel op- en terugschakelen. Er is bovendien geen P (parkeer) stand voorzien zodat de bestuurder in de N (neutraal) moet starten. (Importer)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content