Autoairco onder druk

21/03/13 om 19:15 - Bijgewerkt om 19:15

Vandaag zit in nagenoeg elke auto een airco en om deze installatie te laten werken heb je koelgas nodig dat je middels een compressor samendruk tot vloeistof om het vervolgens via een ventiel te laten verdampen waardoor je warmte onttrekt ¿ of koelt.

Precies dit gas in al jaren onderwerp van discussie. De eerste aircosystemen in auto's gebruikten R12, een koelgas dat indien het verbrandde (bv bij een ongeval) dezelfde eigenschappen als mosterdgas had. In de plaats kwam R134a. Een gas dat in heel veel koelsystemen (en ook de ogenschijnlijk groene warmtepompen!) wordt gebruikt. Ook dit gas is een broeikasgas als het ontsnapt en ook dat is een kwalijke eigenschap van auto-airco's, ze lekken allemaal ¿ een beetje omdat een auto trilt en beweegt. Dat is de reden waarom het systeem na pakweg 5 jaar moet worden 'bijgevuld'. Nu heeft Honeywell (een producent van airco's) een nieuw koelmiddel ontwikkeld (HFO-1234yf) dat minder belastend is voor de natuur en de Europese Commissie wil het verplichten. Tal van Duitse constructeur met Mercedes op kop zien dit niet zitten omdat het goedje erg ontvlambaar blijkt. In tussentijd vragen de Duitse autobouwers extra tijd om een alternatief te ontwikkelen dat beter geschikt is voor automotive toepassingen. Zo wordt er gedacht aan CO2 maar hiervoor is een veel hogere systeemdruk noodzakelijk wat het risico op lekken (en storingen) vergroot. (EDITOR : Belga)

Onze partners