Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

16/12/14 om 09:54 - Bijgewerkt om 09:57

'Auto van het Jaar komt uit Duitsland'

Begin maart - op de vooravond van de opening van het Autosalon van Genève - wordt bekend wie de Peugeot 308 opvolgt als Auto van het Jaar. Onder de zeven genomineerden zijn vier nieuwkomers uit Duitsland, twee uit Frankrijk en eentje uit Japan. De kans is dus zeer groot dat een Duits merk als winnaar uit de bus komt.

'Auto van het Jaar komt uit Duitsland'

Mercedes-Benz C-klasse © GF

De geschiedenis van de verkiezing 'Car of the Year' gaat terug tot 1964. Toen verkoos een internationale jury van 26 autojournalisten uit 9 landen de Rover 2000 tot de allereerste 'Auto van het Jaar'. Het initiatief ging uit van de Nederlander Fred van der Vlugt, maker en presentator van een druk bekeken autoprogramma op de NOS én hoofdredacteur van het printmagazine Autovisie.

De jury telt inmiddels 58 leden en 22 nationaliteiten. De grote autolanden - Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk - hebben ieder zes vertegenwoordigers, de andere landen moeten het stellen met één, twee of drie leden. Die verdeling is gebaseerd op het aantal geproduceerde en verkochte wagens per land. Dat is de theorie. In de praktijk heeft een wereldmacht als Rusland amper twee juryleden terwijl het over een een immens grote automarkt beschikt - met een eigen autoproductie die in de miljoenen loopt.

Voor ons land zetelen Stéphane Lémeret (freelancer) en Tony Verhelle (hoofdredacteur AutoGids), beiden gepokt en gemazeld in het vak én alom gerespecteerd voor hun kritische berichtgeving.

Renault Twingo

Renault Twingo © GF

Duitsland boven

Maandag 15 december zijn de namen bekend gemaakt van de zeven genomineerden, uit een lijst van 34 kandidaten. In alfabetische volgorde zijn dat de BMW 2 Active Tourer, Citroen C4 Cactus, Ford Mondeo, Mercedes-Benz C-klasse, Nissan Qashqai, Renault Twingo en VW Passat. Midden februari verzamelen de 58 juryleden voor een beslissende testrit met de zeven kandidaten, onder wie dus vier Duitse fabrikanten.

De kans is dus zeer groot dat BMW, Mercedes of Volkswagen in de prijzen valt. Dat de Ford Mondeo als eerste uit de bus komt, valt niet te verwachten. Per slot van rekening rijdt die - onder een andere naam - al twee jaar rond in de Verenigde Staten. Maar bovendien sluit uitgerekend deze week de Ford-fabriek in Genk, tot dan dé thuishaven van de Mondeo. Die zal voortaan in het Spaanse Valencia van de band lopen. De klungelachtige afwikkeling van de sluiting heeft het imago van het merk én de geloofwaardigheid van Ford-directie geen goed gedaan. Het zou mij niet verbazen dat een en ander zelfs ongewild toch een invloed zal hebben op het stemgedrag van de jury. Tenzij de Spaanse leden het op een akkoordje gooien met hun Zuid-Europese collega's. Want de Franse constructeurs bezitten met de Citroën Cactus en Renault Twingo ook twee finalisten.

Nissan Qashqai

Nissan Qashqai © GF

Twijfels over integriteit van sommige juryleden

Volgens een intern reglement moeten de juryleden actieve, professionele en onafhankelijke fulltime autojournalisten zijn. Hun geslacht doet er niet toe, wat verklaart waarom er slechts één vrouw in de jury zit. Wordt een jurylid 65 jaar, moet hij of zij ontslag nemen.

In de praktijk neemt de vereniging het echter niet zo nauw met de naleving van haar eigen voorschriften. Er bestaan ook twijfels over de integriteit van sommige leden, maar niemand voelt zich geroepen om een knuppel in het hoenderhok te gooien. Dat een merk als Fiat acht trofeeën in de wacht heeft gesleept tegenover slechts één voor Mercedes (1974) en drie voor Volkswagen (1992, 2010 en 2013), dat een premiummerk als BMW nog altijd geen trofee heeft behaald, doet inderdaad vragen rijzen over de onpartijdigheid van de juryleden en de oververtegenwoordiging van de Zuid-Europese landen in de jury. Frankrijk, Italië en Spanje tellen immers ieder zes vertegenwoordigers. Hun stemmen wegen zwaar door in de finale afrekening. Ieder jurylid mag 25 punten verdelen, over tenminste 5 auto's. Hij mag zijn favoriete auto maximaal 10 punten geven en hij mag slechts één auto op de eerste plaats zetten.

VW Passat

VW Passat © GF

VW Passat logische favoriet

'Objectief gezien beschikt de VW Passat over de sterkste troefkaarten. Officieel hoort VW als volumemerk niet thuis in het dure premiumsegment maar ik stel vast dat het afwerkings- en uitrustingsniveau van de nieuwe Passat vergelijkbaar zijn met dat van vergelijkbare modellen uit het luxesegment, die duurder zijn dan de Passat. Die biedt meer waar voor zijn geld en beschikt bovendien over de allernieuwste technologie op het vlak van aandrijving, infotainment en connectiviteit.' Dat zegt Tony Verhelle, hoofdredacteur van Autogids en een van de twee Belgische juryleden. 'De Mercedes-Benz C-klasse is vanzelfsprekend ook een grote kanshebber en dat geldt ook voor de BMW 2 Active Tourer. Die breekt met zowat alle bestaande BMW-tradities inzake motorisatie en aandrijving maar hij voelt niettemin aan als een echte BMW. Vergeleken met zijn directe concurrenten schiet hij mijn inziens tekort op het vlak van modulariteit en plaatsaanbod.'

Knack.be: Hoe hoog moeten we de kansen van de Franse kandidaten inschatten?

Tony Verhelle: 'De Citroën Cactus en Renault Twingo horen thuis in het A- en B-segment, dat almaar belangrijker wordt. Je kan een stadsauto natuurlijk niet vergelijken met een luxeauto, wat niet wil zeggen dat beide kansloos aan de start komen. In hun nadeel speelt dat zij in dezelfde vijver vissen. Dat kan hen waardevolle punten kosten.'

Tenzij de Zuid-Europese juryleden het op een akkoordje gooien.

Tony Verhelle: 'Dat de Zuid-Europese merken relatief vaak in de prijzen vallen, heeft ermee te maken dat de juryleden bij hun beoordeling veel waarde hechten aan het prijselement. Wat in het nadeel speelt van de Duitse premiummerken. Dat juryleden stelselmatig de eigen merken bevoordelen, dat heb ik geen bewijzen van. Het probleem zit hem veeleer in de overtegenwoordiging van de Zuid-Europese landen. Duitsland telt weliswaar ook zes leden, maar de ervaring leert dat de Duitse juryleden zeer kritisch zijn in hun beoordeling, ook tegenover eigen producten. Het is ook zo dat de puntenverdeling van ieder jurylid openbaar wordt gemaakt, waardoor men makkelijk kan achterhalen of en zo ja, welke juryleden een uitgesproken voorkeur zouden hebben.'

Citroen C4 Cactus

Citroen C4 Cactus © GF

Wie komt in aanmerking?

Om in aanmerking te komen voor de verkiezing van Auto van het Jaar, moet een nieuwkomer in minstens vijf Europese landen op de markt zijn en moet het gaan om een model met een verwachte verkoop van minstens 5.000 exemplaren. De kandidaten worden beoordeeld op volgende criteria: design, comfort, veiligheid, verbruik, rijeigenschappen, prestaties, functionaliteit, milieubelasting en prijs.

Begin oktober verzamelen alle 58 COTY-leden gedurende enkele dagen op een verlaten vliegveld nabij het Deense Tannisby, voor vergelijkende tests met de 35 kandidaten. Nadien wordt een shortlist opgesteld van 7 auto's die een tweede keer worden getest op een klein circuit in de omgeving van Parijs.

BMW 2 Active Tourer

BMW 2 Active Tourer © GF

De officiële proclamatie volgt op de vooravond van de opening van het Autosalon van Genéve, begin maart. Als de VW Passat straks eerste uit de bus komt, zou dat een tweede bekroning betekenen voor VW in drie jaar tijd. Terwijl BMW nog nooit op de eerste plaats is geëindigd bij de verkiezing van Auto van het Jaar. Ook dat is een element dat een rol kan spelen bij de puntenverdeling.

Als twee honden vechten voor een been, loopt een derde er mee heen. Hoe groot is de kans dat de Nissan Qashqai de titel wegkaapt? Als we het overweldigend succes van de SUV's en crossovers als maatstaf nemen en dat van de Qasqhai in het bijzonder, dan moet terdege rekening worden gehouden met de zegekansen van misschien wel de meest onderschatte auto op de markt.

Ford Mondeo

Ford Mondeo © GF

Onze partners