Audi Q2 zet aanval in op Mini

Audi Q2 © /
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Het verkoopsucces van Mini is al langer een doorn in het oog van Audi en Mercedes. Met de Q2, een compacte SUV, zet Audi nu de aanval in op de positie van de Mini Countryman. Heeft het lange wachten zich geloond?

Midden de jaren negentig verraste BMW de internationale autowereld door het zwaar verlieslatende MG Rover binnen te rijven. De overname ontpopte zich al snel tot de grootste flop uit de geschiedenis van het Duitse automerk, de rekening zou uiteindelijk oplopen tot zo’n 6 miljard pond.

(r)Over and out

In mei 2000 verkocht BMW zijn English Patient voor een symbolisch pond aan een nieuwbakken investeringsgroep rond John Towers, de voormalige CEO van Rover. De overhaaste verkoop betekende Gefundenes Fressen voor de Duitse media, de sensatiekrant Bild opende met de gesmaakte headline… (r)Over and out! Een jaar voordien had de catastrofale Rover-deal de kop gekost van de toenmalige BMW-topman Bernd Pitschesrieder, de kleinzoon van Alec Issigonis die wereldbekendheid verwierf met zijn grensverleggend ontwerp van de oer-Mini.

Sterk merk

De verkoop van Rover aan de investeringsgroep Phoenix bleek uiteindelijk een geluk bij een ongeluk te zijn. BMW slaagde er immers in Mini uit de deal te houden én van het zwaar aangeslagen icoon opnieuw een succesvol en winstgevend merk te maken. Daartoe werd het gamma fors uitgebreid, Mini werd Maxi! Enkele modellen zijn nu zelfs verkrijgbaar met vierwielaandrijving waardoor de Mini Countryman met een beetje goede wil kan gezien worden als een compacte SUV. Het is de perceptie die telt.

Feit is dat Mini verkoopt als warme broodjes, niet in het minst door zijn eigenzinnig karakter en jeugdig voorkomen. Dat is al langer een doorn in het oog van de bazen van Audi en Mercedes; sinds Mini met de Countryman ook present is in het lucratieve SUV-segment bereiden voornoemde premiummerken een tegenaanval voor.

Audi in de tegenaanval

Audi Q2
Audi Q2© /
Audi Q2
Audi Q2© /

Audi reageert als eerste en presenteert met de Q2 een nieuwkomer die ertoe doet. Beter dan de Mini Countryman beantwoordt de Q2 door zijn hoge instap, goede zichtbaarheid rondom en ruime koffer aan de reële verwachtingen van een (compacte) SUV. Toch zit je als bestuurder sportief laag ten opzichte van het stuurwiel; ik voel me omgeven door een beschermend cocon en ben ook onder de indruk van de uitstekende afwerking en hoogwaardige kwaliteit van de gebruikte materialen. Mini én BMW kunnen hier een voorbeeld aan nemen. De Q2 laat zich bovendien afstemmen op de persoonlijke voorkeuren van de klant. Tal van uitrustingspacks en expressieve kleuren voor de sierlijsten en zetelbekleding maken een persoonlijke en stijlvolle aankleding mogelijk, zonder het speelse niveau van Mini te kunnen evenaren.

Optimale connectiviteit

De nieuwkomer beschikt standaard over een MMI-scherm dat hoog in het instrumentenbord is gepositioneerd. Het infotainmentssysteem kan via een draai-/drukschakelaar en twee toetsen op de middentunnel worden bediend. Voor het eerst in dit segment maakt een geïntegreerde WLAN-hotspot surfen en streamen met een smartphone mogelijk. Verder kan de gebruiker via MMI touch ook de onlinediensten van Audi Connect opvragen. Het daarvoor vereiste dataforfait is dankzij de in de auto ingebouwde SIM-kaart inbegrepen en laat ook roaming toe. De koppeling van iOS- en Android-smartphones verloopt via de Audi smartphone interface. De gratis app Audi MMI Connect maakt online media streaming mogelijk alsook de synchronisatie van de agenda tussen smartphone en MMI.

Modernste technologie

Zowel de optionele virtual cockpit als het head-up display en de rijhulpsystemen stammen uit het luxesegment. Het zogenaamde ‘pre sense city’ systeem is standaard en herkent kritische situaties met andere voertuigen of overstekende voetgangers. In dit voorkomend geval remt de auto met volle kracht af – bij lage snelheden zelfs tot stilstand. Daarnaast omvat het aanbod adaptieve cruise control met een Stop&Go-functie, file- en rijstrookwisselassistent, koerscorrectiesysteem, verkeersbordenherkenning en parkeerassistent.

Audi Q2
Audi Q2© /

Met hoeken en kanten

“We hebben voor de Q2 een geometrische vormtaal met specifieke designelementen ontwikkeld waardoor die zich duidelijk onderscheidt van de andere Q-modellen uit ons gamma,” aldus designdirecteur Marc Lichte. Het resultaat is een gespierde SUV met veel hoeken en kanten. Aan de voorzijde bezorgen het hoog gepositioneerde singleframe radiatorrooster in een achthoekig design en de grote luchtinlaten de Q2 een krachtig voorkomen. Het vlak aflopend dak mondt uit in C-stijlen met een blade in contrastkleur. In het zijaanzicht vallen de hoge schouderlijn op en negatieve welving van de flanken ter hoogte van de deuren. De relatief kleine deuropening achteraan belemmert een vlotte in- en uitstap.

Q2 rijdt comfortabel en biedt veel rijplezier

Audi Q2
Audi Q2© /

De Q2 is leverbaar met zes motorvarianten, gaande van een 1.0 l. driecilinderbenzinemotor over een 1.4 l. en 2.0 l. viercilinderbenzinemotor tot viercilinderdiesels met 1.6 en 2.0 l. cilinderinhoud met een vermogenswaaier van 116 tot 190 pk. Naast een manuele 6-versnellingsbak biedt Audi voor alle motorversies een S tronic 7-versnellingsbak met dubbele koppeling aan. De krachtigste benzine- en dieselversies zijn uitgerust met permanente vierwielaandrijving, wat zowel de tractie als wegligging en veiligheid ten goede komt. Dankzij de progressieve stuurinrichting varieert de overbrengingsverhouding in functie van de stuurhoek; bij grote stuurbewegingen reageert het stuur directer. Voor een adaptieve demperregeling en Audi drive select, waarmee de bestuurder het rijgedrag kan instellen volgens zijn persoonlijke voorkeuren, moet een opleg worden betaald. De zin én meerprijs hiervan moet worden afgewogen aan het gebruik dat je van de Q2 wilt maken.

Facts and figures

Dat alles ter inleiding van een eerste roadtest in en om Zurich. Door zijn compacte afmetingen (4,19 m lang, 1,51 m hoog en 1,79 m breed) ontpopt de Q2 zich in de stad maar ook op het platteland tot een zeer wendbare, agile en comfortabele auto, met een uitstekend overzicht over de wagen en zijn directe omgeving. Ik heb achtereenvolgens met de 1.0 l. 3-cilinderbenzinemotor, 1.4 l. 4-cilinderbenzinemotor en 2.0 l. 4-cilinderdieselmotor gereden en geef de voorkeur aan de 1.4 l. 4-cilinderbenzinemotor (150 pk) in combinatie met de 7-trapsautomaat met dubbele koppeling. De kleine driecilinderbenzinemotor (116 pk) verbaasde in positieve zin maar is in eerste instantie bestemd voor het rijden in een stedelijke omgeving. Voor precieze verbruiksgegevens verwijs ik naar een uitvoerigere test met de verschillende motorversies later op het jaar.

De goedkoopste Q2 met 1.0 l. 3-cilinderbenzinemotor kost 23.250 euro, voor de 2.0 l. TDI full option betaal je meer dan 40.000 euro. Ook dat is typisch Audi. Goedkopere alternatieven van een mindere kwaliteit zijn de Mini Countryman, Mazda CX3 en waarom niet, de Skoda Yeti. Die is volgend jaar aan vervanging toe en biedt vandaag de beste verhouding kwaliteit/prijs op de markt. Maar ook de nieuwe Seat Ateca mag je niet zomaar over het hoofd zien. Die eerste compacte SUV uit Spanje passeert hier volgende week de revue.

Audi Q2
Audi Q2© /

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content