Audi lanceert superbreak RS6

Tegenwoordig is downsizing een must, zelfs voor de snelste sportwagens. Ook de Audi RS6 ruilt zijn V10 in voor een V8, maar blijft nog steeds een giller.

De RS6 Avant neemt opnieuw zijn plaats in aan de top van het breakgamma van Audi. Als naar goede gewoonte nam Quattro GmbH de ontwikkeling van dit monster voor zijn rekening. Toch is er een belangrijke verandering. Het vorige model had een V10 met 580 pk onder de motorkap, die nu vervangen werd door een 560 pk sterke V8 biturbo 4.0 TFSI, gekoppeld aan een gerobotiseerde achtbak. Het koppel ging dan weer de hoogte in (van 650 naar 700 Nm). Deze waarden garanderen uiteraard denderende prestaties: 3,9 sec. volstaan om van 0 tot 100 km/u te sprinten en de top loopt op tot 305 km/u met het Dynamic Plus pack. Zonder dat extraatje houdt de RS6 het bekeken bij 250 km/u? Audi benadrukt dat de nieuwe RS6 niet enkel sterkere prestaties neerzet, maar ook schoner en zuiniger functioneert. Het normverbruik bedraagt voortaan ‘slechts’ 9,8l/100 km. Voor de nodige remkracht kan de Audi standaard rekenen op 390 mm grote schijven met 6 zuigers vooraan, maar voor zéér sportieve rijders zijn er ook nog eens koolstof-ceramische stoppers met een diameter van 420 mm verkrijgbaar. Kortom, de nieuwe RS6 wordt weer een buitengewone sportwagen. (EDITOR : MVL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content