Audi bouwt 40 jaar vijfcilinders

02/09/16 om 17:00 - Bijgewerkt om 17:00

Bron: Belga

Precies veertig jaar geleden introduceerde Audi voor het eerst een vijfcilindermotor. Hij werd onder de motorkap van de tweede generatie Audi 100 gelepeld. Audi is -samen met Mercedes - één van de weinige constructeurs die vijfcilindermotoren heeft gebruikt.

Audi bouwt 40 jaar vijfcilinders

Audi bouwt 40 jaar vijfcilinders © BELGA

Voor de grote Audi 100 wilden de ingenieurs een verfijndere motor ontwikkelen dan de viercilinders uit die periode. Omdat er in de motorruimte van de voorwielaangedreven Audi 100 onvoldoende plaats bleek voor een zescilinder, leek de keuze voor een vijfcilinder evident. Voor het merk met de vier ringen zorgde de vijfpitter ook voor een doorbraak in de autosport want enkele memorabele (ur-) Quattro-versies werden aangedreven door een vijfcilinder turbomotor.

Technisch waren de lijnmotoren interessant omwille van hun betrouwbaarheid en hun duurzame karakter. Ze bleken op de koop toe ook zuinig. Liefhebbers van het genre zullen vooral de diepe roffel waarderen die de uitlaat van een vijfcilinder turbomotor produceert. Ook vandaag kiest Audi voor een vijfcilinder in haar topgamma. De 2.5 TFSi wordt immers voorbehouden aan de supersportieve versies van de TT en de A3: de TT RS en de RS 3 Sportback. Los van deze sportieve vijfcilinders heeft Audi ook een dieseltraditie met de eerste generatie 2.5 TDI. In 1989 lanceerde het merk met de vier ringen ook de eerste TDI-diesel en dat was niet toevallig een vijfcilinder.(Belga)

Onze partners