Alliantie Renault-Nissan lanceert business unit voor lichte bedrijfsvoertuigen

15/03/17 om 20:05 - Bijgewerkt om 20:07

Bron: Belga

Renault en Nissan roepen een afzonderlijke business unit in het leven om hun gemeenschappelijke activiteiten op vlak van bestelwagens onder te brengen.

Bedoeling is om op belangrijke markten de leiderspositie te versterken. Door de krachten te bundelen, kunnen beide merken hun troeven verder uitspelen. Renault heeft immers veel ervaring met bestelwagens, daar waar Nissan het verschil kan maken op vlak van vrachtwagens. Met dit partnership kan deze afdeling van de Alliantie nog meer synergieën realiseren op vlak van ontwikkeling, productie en verkoop. Door één en ander te optimaliseren kan men research- en productiekosten drukken.

Volgens Carlos Ghosn komen er nog meer synergieën omdat ook Mitsubishi Motors in een aparte business unit deel zal uitmaken van de Alliantie. Men wil dat de merken complementair blijven zodat ze hun identiteit kunnen behouden. De nieuwe business unit komt niet onverwacht want Renault en Nissan werken al lang samen op vlak van bestelwagens (Trafic, Master en Kangoo). Nissan ontwikkelde slechts de NV 200 in eigen regie. Sinds kort werkt de synergie ook in de andere richting want Renault commercialiseerde met de Alaskan een kloon van de Nissan Navarra (pick-up, nvdr.). De nieuwe afdeling zal geleid worden door Ashwani Gupta, een Indiër die al sinds 2014 de bedrijfswagendivisie van Renault leidt. (Belga)

Onze partners