Alle ogen gericht op Parijs

Het wordt drummen in Parijs. Nooit eerder waren er zo veel wereldpremières op de Mondial de L’Automobile. De absolute blikvangers zijn de VW Golf en de Renault Clio, bestsellers en sterkhouders van hun merk.

Het nieuws kwam niet als een verrassing: sinds enkele weken is de VW Golf de meest verkochte auto ooit. Op het komende autosalon van Parijs presenteert Volkswagen nummer zeven, groter en ruimer dan zijn voorgangers en onmiddellijk herkenbaar. Raken aan de identiteit van een succesformule is riskant, dat weet designdirecteur Walter de Silva beter dan wie ook. De invloedrijkste designer van zijn generatie heeft er met subtiele ingrepen voor gezorgd dat het VW-gamma een eenheidslook kreeg die discretie uitstraalt en vertrouwen inboezemt. Wie ambieert de nummer één van de wereld te worden, kan zich geen frivoliteiten veroorloven en mag niet van zijn lijn afwijken. En dus ziet de nieuwe Golf eruit als de oude, maar hij is ruimer, comfortabeler en performanter dan nummer zes. Dat de zevende generatie nummer één zal blijven in de wereld, daar bestaat weinig twijfel over.

De nieuwe Audi A3 en Mercedes A-klasse moeten niet onderdoen voor de Golf, en dat geldt ook voor de BMW 1, die er sterk op vooruitgegaan is. Maar als op het einde van de rit de rekening wordt gemaakt, dan wint de VW Golf door de betere verhouding tussen kwaliteit en prijs. De Aziatische concurrenten zijn goedkoper, maar scoren minder goed inzake prestaties, verbruik en comfort. De Hyundai i30 is een keigoede auto, maar is te alledaags om te imponeren.

Renault maakt net zoals Citroën en Peugeot moeilijke tijden door. Met de nieuwe Clio en Clio Grandtour presenteert de Franse constructeur twee modellen van de hand van de nieuwe hoofdontwerper Laurens van den Acker. Van zijn voorganger kreeg hij de boodschap mee van Renault een menselijk merk te maken, met modellen die het hart van de mensen veroveren en aansluiten bij de verschillende fasen in een mensenleven. De eerste beelden tonen een frisse, jonge en moderne verschijning. Het model is ook te verkrijgen als break, met een ruime en toegankelijke koffer. De Clio blijkt ook een zeer zuinige auto te zijn: de 90 pk sterke dieselmotor verbruikt 3,4 liter per 100 kilometer, voor de driecilinder-turbobenzinemotor ligt het normverbruik op 4,3, wat uitzonderlijk lage verbruikswaarden zijn.

Mondeo

Peugeot rijdt in Parijs de sportieve versie van de nieuwe 208 voor, Citroën pakt uit met een cabrioversie van de DS3. Bij Ford gaat alle aandacht naar de nieuwe Mondeo. Die rijdt al een jaar rond in de Verenigde Staten maar mocht om onduidelijke redenen niet eerder naar Europa komen. Dat is jammer, want de Mondeo is echt wel een mooie auto, die ook als break een blikvanger is. Mislukt de Mondeo op de Europese markten, dan ziet het er slecht uit voor de werknemers van Ford Genk. Hun lot is afhankelijk van het succes van het model, dat alleen in Genk wordt geproduceerd. Of de opvolgers van de S-Max en Galaxy ook nog in Genk van de band zullen rollen, dat is koffiedik kijken.

De nieuwe Range Rover blijft een majestueuze verschijning, ook na een vermageringskuur van 420 kilo. Hij is de eerste SUV met een lichtgewichtkoetswerk, dat volledig uit aluminium is vervaardigd. Dat maakt hem nog wendbaarder en levert een lager verbruik en een lagere CO2-uitstoot op. De passagiers op de achterbank krijgen tien centimeter meer beenruimte, wat bijdraagt aan het comfort, dat te vergelijken is met dat van de Mercedes S-klasse of BMW 7-reeks.

Wie van authentieke sportwagens houdt, kan in Parijs niet om de Jaguar F heen. Die stal eerder al de show als stijlstudie op de autosalons van Frankfurt en Genève, maar is nu voor het eerst open en bloot te bewonderen. Als cabrio, mét stoffen dak, zoals het hoort volgens de aloude Engelse traditie. De coupéversie komt volgend jaar. De mooiste Japanse nieuwkomer is de Mazda 6, die aantoont dat een limousine best gedurfd en toch stijlvol kan zijn. De sierlijke sedan is circa tien centimeter langer dan zijn voorganger en is uitgerust met uiterst zuinige Sky-Activ-diesel- en benzinemotoren, die nu al aan de strenge euro 6-norm voldoen, die pas over enkele jaren van kracht wordt. Naar verluidt zal de Mazda 6 minder dan 25.000 euro kosten, wat een competitieve prijs is voor een limousine van die klasse en kwaliteit.

Begin maart haalde Volvo in Genève het doek van de V40, in Parijs maakt de V40 Cross Country zijn debuut. Met elk nieuw model komt de Zweedse autobouwer een stap dichter bij de Duitse premiummerken. Opel hoort daar niet meer bij. Toch zal er aan de Opel-stand best veel belangstelling zijn voor Adam, een hippe stadsauto die menig vrouwenhart sneller zal doen slaan. Adam geeft de nieuwe weg aan die de Duitse constructeur uit wil gaan. En dat uitgerekend op het moment dat het merk zijn 150ste verjaardag viert. Van vieren zal er evenwel niet veel in huis komen, de angst voor fabriekssluitingen en nieuwe afdankingen zit er dik in. Dat neemt niet weg dat de Opel Adam een hoopvol signaal geeft. Hij wordt zonder twijfel een te duchten concurrent van de Fiat 500 en Mini. Die hebben ook roemrijke voorvaderen, maar inzake intrinsieke kwaliteiten beschikt Adam over de betere troeven. Als het waar is dat de Cinquecento op zijn eentje Fiat rechthoudt, waarom zou Adam dan niet de redding van Opel kunnen inluiden?

Urbain Vandormael

De Premières:

Audi – A3 Sportback, Q2 Concept, S3 en RS6

BMW – Sportshatch

Citroën – DS 3 cabrio, DS 4R, C3 Picasso, C4 L

Dacia – Logan, Sandero

Fiat – Panda 4×4

Ford – Mondeo

Hyundai – Santa Fe

Jaguar – F-type

Kia – ProCee’d

Lexus – IS Concept, LS facelift

Opel – Adam

Mazda – 6 vier- en vijfdeurs

Mercedes – CLS Shooting Brake, SLS AMG E-cell, SLS Black Series, SLS GT

Peugeot – 208 GTI, 208 XY, RCZ facelift

Porsche – 911 Carrera 4, 911 Carrera 4S, Panamera Shooting Brake

Land Rover – Range Rover

Renault – Clio, Clio Grandtour

Seat – Léon

Skoda – Rapid

Toyota – Auris 5-deurs, RAV 4

Subaru – Forester

VW – Golf

Volvo – V40 Cross Country

Partner Content