Alfa Romeo lanceert TCT op Giulietta

10/10/11 om 21:20 - Bijgewerkt om 21:20

Alfa wil in de toekkomst nog leukere auto's bouwen en met de nieuwe TCT-versnellingsbak voegen ze de daad bij het woord. Het gaat om een gerobotiseerde transmissie die is uitgerust met een dubbele droge platenkoppeling (Twin Clutch Technology).

Alfa Romeo lanceert TCT op Giulietta

Het systeem wordt gelanceerd op de Giulietta en is bijzonder efficiënt. Omdat de gangwissels bijzonder snel verlopen, voel je nauwelijks een onderbreking in de acceleratie tijdens het opschakelen. De bestuurder heeft de keuze uit een manuele modus waarbij hij sequentieel kan schakelen via lepels achter het stuur en een volledig automatische stand. Technisch gezien bestaat de transmissie uit twee tandwielstellen waarbij zowel de vorige als de volgende versnelling reeds ingeschakeld is. Bij de gangwissel lost de ene koppeling, terwijl de andere aangrijpt, wat de schakeltijd aanzienlijk verkort. Alfa vroeg 23 patenten aan voor de versnellingsbak en combineert de technologie met een stopstart systeem. De TCT wordt geleverd met de 1.4 TB MultiAir motor (163/170 pk) en met de 2.0 JTDM (163/170 pk). De benzinemotor verbruikt 5,2 l/100 km, wat neerkomt op en CO2 afgifte van 121 g/km. Hij haalt bovendien een top van 218 km/u en spurt in 7,7 s naar 100 km/u. De diesel heeft daarvoor 2 tienden meer nodig maar is zuiniger met 4,5 l/100 km en een CO2 uitstoot van 119 g/km. (Belga) (GVHN)

Onze partners