ABS Pro voor BMW S 1000 RR

BMW Motorrad stelde haar hypersportieve S 1000 RR voor in 2009. De motor leverde betoverende prestaties maar bleef niet achter qua veiligheid want BMW zorgde voor een uitmuntend remsysteem. Uitgerekend die remmen worden verder verbeterd.

Sinds de lancering beschikt de S 1000 RR over ABS en DTC (dynamische tractiecontrole) wat bijzonder handig is bij het uitaccelereren van een bocht. De motor levert immers 193 pk. Het bestaande Race-ABS wordt vervangen door het ABS Pro systeem. Het grote verschil met het actuele systeem is dat het nieuwe ABS Pro ook efficiënt is wanneer de motor in een bocht (op hellingshoek) rijdt. Het uittredende systeem was vooral doeltreffend in rechte lijn. Een vergelijkbaar systeem zagen we al eerder op een standaardmotor, de KTM 1190 Adventure. Het nieuwe systeem werd sneller en is meer verfijnd. Zo voorkomt ABS Pro dat het voorwiel bij een noodstop in een bocht (op hellingshoek) onderuit gaat schuiven. De remkracht vertraagt de wielen zo optimaal mogelijk, binnen de gripmogelijkheden van de banden. De bestuurder wordt ook niet gehinderd door parasietreacties die zijn concentratie kunnen verstoren en mogelijk de motor uit evenwicht brengen. Op dit ogenblik wordt ABS pro slechts optioneel aangeboden op de BMW S 1000 RR HP4-modellen, de meest exclusieve en super sportieve Duitse motorfiets. Het is vanaf eind oktober beschikbaar en kost in Duitsland 380 euro.(Belga)

Partner Content