94e EUROPEAN MOTORSHOW BRUSSELS: De tweewielers draaien!

11/01/16 om 16:34 - Bijgewerkt om 16:34

Bron: Belga

2015 werd afgesloten met een mooie vooruitgang van de inschrijvingen van motoren en maxiscooters. Omwille van de mobiliteit of door pure passie begint de sector met mooie ambities aan het nieuwe jaar.

94e EUROPEAN MOTORSHOW BRUSSELS: De tweewielers draaien!

94e EUROPEAN MOTORSHOW BRUSSELS: De tweewielers draaien! © BELGA

Dit jaar ondergaat het motorsalon een grote verandering. Een deel van de tweewielers verlaat paleis 1 om zich in paleis 8 neer te vleien, dat normaal aan de wagens is voorbehouden en goed gelegen en prima verlicht is. Tijd voor een klein overzicht van de belangrijkste nieuwtjes.

De meest indrukwekkende sportieveling op de Heizel is zonder twijfel de Aprilia RSV4RF, waarvan de V4-motor maar liefst 230 pk ontwikkelt. Gelukkig zijn er de nodige elektronische hulpmiddelen voorzien om deze paardjes onder controle te houden.

Bij BMW is de vedette dit jaar een "kleintje": de G 310 R, een roadster die de wil van BMW weerspiegelt om ook een jonger publiek aan te spreken. Liefhebbers van vintage zullen verder de nieuwe R nineT Scrambler wel zien zitten, terwijl verwoede pendelaars hun ding vinden in de nieuwe maxiscooters C 650 Sport en GT. Deze laatste pakt als eerste tweewieler uit met een dodehoekverklikker.

Ducati zorgt steeds voor een ferme blikvanger op het salon, en dat wordt nu zonder twijfel de nieuwe XDiavel. Deze 156 pk sterke power cruiser werd nog tot mooiste motorfiets verkozen op het voorbije Salon van Milan. Iets realistischer is de Ducati Scrambler Sixty2 met een 400cc twin.

Honda maakt zijn comeback op de markt van de echte trails met de Africa Twin. Deze 1000cc twin kan gekoppeld worden aan een traditionele zesversnellingsbak of een automaat met dubbele koppeling (DCT). Honda verliest evenmin de kleinere klassen uit het oog met een update van de CBR500R en de CB 500 S en X.

Harley-Davidson heeft geen nieuws bij de start van 2016, maar dat geldt niet voor zijn Amerikaanse concurrent Indian die uitpakt met de Belgische première van de Scout Sixty, het instapmodel in het gamma met een 999cc motor. Het concept om anders te rijden, maar nog steeds voor 100% volgens de American way of life !

Kawasaki is bekend voor zijn snelle, grote motoren en bevestigt die reputatie met een nieuwe kruisraket, de ZX-10R, maar ook de Z1000 SX 2016, een polyvalente roadster (met kuip en koffers) die een zachtere koppeling kreeg. Dan er is er nog de nieuwe scooter, de J125, het kleine broertje van de J300.

In de stijl van de Kawasaki Z1000 SX, nam ook KTM zijn top-roadster onder handen met als resultaat de 1290 SuperDuke GT, een zeer snelle reismotor dankzij zijn 178 pk sterke tweecilinder!

De Taiwanese constructeur Kymco zet zijn Europees offensief verder met de knappe en uiterst compleet uitgeruste X-Town 125 (gekoppelde remmen, koffer onder zadel, USB-aansluiting, led-verlichting).

Moto Guzzi lanceert voor zijn 95e verjaardag de V9, een nieuw model dat in twee verschillende versies komt als Roamer en Bobber.

Vespa, het merk uit Pontedera, viert zijn 70ste verjaardag dan weer zonder veel poespas, buiten de beschikbaarheid van alle modellen in een prachtige, blauwe metallic lak.

Suzuki vat de stier weer bij de horens met de SV 650, een kleine, hippe en toegankelijke tweecilinder roadster, en een 200C-versie van de fraaie VanVan.

Het grote nieuws bij Triumph is de update van het Bonneville-gamma dat nu vertikale twins krijgt: de 900cc (Street Twin) en de 1.200cc (T120 en Thruxton).

Tenslotte komt ook Yamaha sterk voor de dag met de kleine MT-03, een 300cc roadster gericht op beginnende rijders, terwijl zijn grote broer, de MT-010, het zware geschut bovenhaalt met de krachtbron van de supersportieve R1 en een regelrechte Star Wars look! Verder wordt het Sport Heritage gamma verder aangevuld met de nieuwe XSR700 & 900, twee machines in vintagestijl. Tenslotte krijgt FJR1300 een zesversnellingsbak aangemeten voor meer comfort op de snelweg en een lager verbruik.

En de elektrische motoren ? Het aanbod blijft beperkt, maar Zero Motorcycles, dat echte motoren en geen speelse scooters aanbiedt, blijft erin geloven en verfijnde zijn modellen verder, zodat ze nu een rijbereik tot 300 km hebben.(Belga)

Onze partners