60 jaar geleden was de Mercedes W 196 R ongenaakbaar in Reims

Zestig jaar geleden maakte Mercedes zich op voor de terugkeer naar de F1. Dat deden ze in Reims met hun “Zilveren Pijl” die bestuurd werden door Juan-Manuel Fangio en Karl Kling.

De GP van Frankrijk 1954 werd op het erg snelle circuit van Reims-Gueux verreden op 4 juli 1954. Mercedes maakte een opmerkelijke comeback. Ze kwamen met drie bolides van het type W 196 R aan de start. De wagens kregen een opmerkelijk gesloten koetswerk. Alle andere F1-wagens uit die periode hadden wielen buiten het koetswerk zoals we dat ook vandaag zien. In die periode verbood het reglement dergelijke koetswerken niet. Mercedes maakte handig gebruik van dit achterpoortje en kon op die manier de aerodynamica van haar eenzitter danig verbeteren. Dit was vooral een voordeel op een snel circuit met lange rechte stukken en dito bochten zoals dat van Reims. Vooral de bocht na het lange rechte stuk (waar ze ook startten) is legendarisch. Voor een trager circuit – zoals dat van Monaco – waar de topsnelheid minder belangrijk is, kon men ook voor een koetswerk met vrije wielen kiezen. De wagen werd aangedreven door een achtcilinder in lijn van 2,5 liter, goed voor 256 pk. De motor werd lichtjes naar rechts gekanteld om de inertie ervan te compenseren. Het blok werd snel aangepast en voorzien van een mechanische Bosch-inspuiting in plaats van de 4 dubbele Weber-carburatoren. Andere bijzonderheid van deze motor was dat hij een desmodronische klepbediening krijgt (zonder klepveren) zoals we dat vandaag nog steeds zien bij Ducati-motoren. Fangio werd in 1954 en 1955 wereldkampioen aan het stuur van een Mercedes. Ook in 1951 mocht hij die titel achter zijn naam schrijven met Alfa Romeo. Later zou de Argentijn nog kampioen worden met Ferrari (1956) en met Maserati (1957).(Belga)

Partner Content