5 redenen om het auto- en motosalon te bezoeken

© BELGA

Het 93e Salon voor Bedrijfs- en vrijetijdsvoertuigen en moto’s opent vrijdag de deuren voor het grote publiek. Organisator Febiac verwacht zo’n 375.000 bezoekers. Vijf redenen waarom de paleizen van Brussels Expo in de komende week een bezoekje waard zijn.

Niet echt ‘klein salon’

In de onpare jaren spreken de organisatoren van het ‘Salon voor Bedrijfs- en vrijetijdsvoertuigen en moto’s’ – ook wel eens ‘het kleine salon’ genoemd – maar in de praktijk wordt het verschil met het ‘groot salon’ in de pare jaren met elke editie kleiner en kleiner. Ook op dit salon stellen de merken hun complete gamma voor. Bij de meeste modellen vinden bezoekers een ruime waaier aan modellen gaande van multifunctionele monovolumes en crossovers tot sjieke limousines en doodgewone familiewagens.

Tientallen premières

Op het autosalon zijn er altijd nieuwe wagens te bewonderen. Naast een 30-tal wagens die voor het eerst in ons land aan het publiek getoond worden, belooft het salon 2015 de bezoekers ook minstens zeven Europese en zes wereldprimeurs. Een van de wereldpremières is de vernieuwde Audi A1, terwijl de BMW X5 in de paleizen op de Heizel zijn Europees debuut maakt.

Saloncondities

Brussel is ook een koopsalon, en dat geldt evengoed voor de onpare als voor de pare jaren. In de komende 30 dagen hopen de merken zo’n 30 procent van hun jaaromzet te maken, wat betekent dat kandidaat-kopers zich mogen verwachten aan een prijzenslag. Extra kortingen, extra uitrustingspakket en extra lage intresten op autoleningen moeten hen over de streep halen. Sommige merken bieden naast uitzonderlijke saloncondities ook nog eens een autolening met 0 procent intrest aan.

Exclusieve supercars

Liefhebbers van sportwagens en luxesleeën komen aan hun trekken in paleis 11, waar tijdens het slotweekend van het salon (23 tot en met 25 januari) voor het derde onpare jaar op rij de exclusieve tentoonstelling ‘Dream cars’ wordt georganiseerd. Sommige van de circa 50 bolides die er te bewonderen zullen zijn, waren nooit eerder te zien op Belgische bodem. Om toegang te krijgen tot de ‘Dream Cars’-zone betalen bezoekers een supplement van 5 euro wanneer ze pas op het salon zelf beslissen om de tentoonstelling te bezoeken. Doen ze dat echter op het moment dat ze hun ticket kopen bij de ingang van het salon, dan betalen ze slechts 4 euro.

Testtrack en andere animatie

Vaste salonbezoekers weten dat er naast het aanbod aan wagens en motoren ook heel wat animatie voorzien wordt. Op de Ecotrack-piste kunnen bezoekers met hybride en elektrische wagens en modellen op aardgas rijden. Op de Offroad Track kunnen SUV’s op een spectaculair parcours getest worden. In de paleizen 1 en 3, waar de motoren opgesteld staan, vinden bezoekers een tentoonstelling van klassieke moto’s, concerten, de adembenemende ‘gravity wall’ (een cilinder waarin motoren rondrazen), een trial-parcours voor elektrische moto’s en fietsen, en de niet te missen ‘Pit Stop Bar’ om zelf even bij te tanken. (KVDA/UV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content