3D-printer helpt Opel bij autoassemblage

Opel maakt gebruik van de 3D-printer bij de assemblage van auto’s. De constructeur laat geen onderdelen uit de driedimensionale printer rollen maar ontwikkelt er vooral gereedschappen mee die de montage van een nieuwe wagen vereenvoudigen.

Opel gebruikt deze gereedschappen bij de assemblage van de Adam en de recentere Adam Rocks. Het gaat vooral om mallen en pasgereedschap om helpen om koetswerkonderdelen op de juiste plaats te monteren. Zo gebruikt Opel een mal om het logo met de naam van het voertuig op de zijruit aan te brengen. Ook voor de montage van de voorruit heeft men een geleider ontwikkeld zodat die sneller op de exacte plaats wordt gezet. Het voordeel van de 3D-technologie is dat men exacte afmetingen kan ingeven in de computer. Bovendien gaat de productie erg snel en is die erg goedkoop. Verder zijn de tools perfect te reproduceren zodat men in verschillende productiesites met precies dezelfde methodes en dezelfde gereedschappen kan werken. Met de 3D-printer kan je de meest complexe vormen maken, vormen die met conventionele giettechnieken niet, of moeilijker te realiseren zijn. Met een 3D-printer smelt men plastic dat in laagjes van 0,25 mm wordt gelegd om een vorm op te bouwen. Holle delen in een vorm worden met een vulcaniseringsmiddel gevuld. Als de vorm klaar is, wordt die ‘vulling’ weggewassen waardoor de gewenste vorm overblijft in kunststof.(Belga)

Partner Content