2016 in de autowereld: wat onthouden we?

McLaren 570 GT © /
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

2016 heeft niet de verhoopte kentering gebracht, niet op economisch en evenmin op ecologisch of politiek vlak. De autosector probeerde tegengas te geven en lanceerde een historisch hoog aantal nieuwe modellen.

Deze zomer stemde de Britse bevolking in meerderheid voor een exit uit de Europese Unie. Zelfs Nigel Farage en Boris Johnson konden hun ogen en oren niet geloven en pleegden vaandelvlucht – beducht als ze waren voor de gevolgen van de brexit.

Ook op de hoofdzetels van de grote automerken zorgde de uitslag van het Britse referendum voor grote onrust. Vooral de merken die sterk staan op de Britse markt waren bevreesd voor de negatieve gevolgen van een mogelijke waardevermindering van het Engelse pond tegenover de euro. Ondertussen weten we dat die vrees gegrond was. Afhankelijk van het merk en model loopt het verlies per verkochte auto op tot enkele honderden euro’s.

Welke impact de verkiezing van Donald Trump tot nieuwe Amerikaanse president zal hebben op de handelsakkoorden tussen de VS en Europa is momenteel nog koffiedikkijken. De VS vormen een zeer belangrijke afzetmarkt voor onder andere BMW en Mercedes, een verhoging van de invoerrechten kan nefaste gevolgen hebben voor hun verkoop aldaar.

Winnaars en verliezers

In ons land steeg de autoverkoop met zo’n 8 procent in vergelijking met 2015. De verkoop van bedrijfsvoertuigen ging vooruit met zelfs 11,3 procent. Bekijken we de evolutie van het marktaandeel van de merken dan zien we dat de koplopers Renault, Volkswagen en BMW profiteren van de hausse op de Belgische markt. De grootste sprongen voorwaarts maken Jaguar (+ 120 %), Mazda (+ 31 %), Lexus (+ 31 %), Ssangyong (+ 31 %), MINI (+ 29 %), Land Rover (+ 24 %), Mercedes (+ 15 %), Opel (+ 15 %) en Hyundai (+ 12 %). De verliezers zijn Alfa Romeo (- 9 %), Subaru (- 10 %), Mitsubishi (- 10 %), Citroën (- 11 %) en Ferrari (- 13 %). Ook de verkoop van Tesla liep terug met 2,2 procent en dat op een moment dat quasi alle merken van elektromobiliteit een prioriteit hebben gemaakt. Getuige daarvan de talloze elektrisch aangedreven concept cars op het voorbije Autosalon van Parijs.

Bij het einde van het jaar hoort traditioneel een lijstje van the best of. We maken de balans op in een aantal categorieën.

Elektrische auto’s

Op het voorbije Autosalon van Parijs haalde Renault het doek van de tweede generatie ZOE, uitgerust met een krachtigere accu met een energie-inhoud van 41 kWh. Die zorgt ervoor dat het rijbereik van de ZOE Z.E. 40 verdubbelt tot zo’n 300 km bij normaal gebruik. Een Tesla kan die afstand ook aan, maar kost een veelvoud van de Z.E. 40, die te koop is vanaf 24.550 euro.

We hebben ondertussen al eens kunnen proefrijden met de nieuwkomer en waren verrast door zijn flitsende acceleraties: van 0 tot 50 km/u in 4 seconden. Het accelereren verloopt vloeiend en lineair, én in alle stilte. Bij snelheden tussen 40 en 75 km/u schommelt het geluidsniveau in de wagen tussen 60 à 65 dB, of een wereld van verschil met het geluidsniveau in een auto met een dieselmotor. De Z.E. 40 ontpopt zich tot een vlotte, wendbare en comfortabele stadsauto die uitnodigt tot een ontspannen en veilige manier van autorijden. Met behulp van de Camélion-lader laadt de Z.E. 40 twee tot zes keer sneller op dan andere elektrische wagens.

Renault ZOE
Renault ZOE© /

Compacte gezinswagens

Renault is sinds enkele jaren nummer één in ons land, dankzij een zeer ruim en uitgebalanceerd gamma, een sterke kwaliteit/prijsverhouding en uitstekend dealernet. In het segment van de compacte gezinswagens is de Mégane Grandtour onze nummer één. Die is afgeleid van de hatchback en draagt de herkenbare signatuur van Renault’s Nederlandse designdirecteur Laurens Van den Acker.

De Mégane Grandtour is een elegante verschijning die het verschil maakt door zijn functionaliteit, sportieve prestaties en comfortabel rijgedrag. Het laadvolume bedraagt maar liefst 580 liter, aangevuld met praktische opbergruimtes in de deuren. Klap je de passagiersstoel naar voor, kunnen voorwerpen tot een lengte van 2,7 meter worden getransporteerd. De GT-versie is standaard uitgerust met een voor deze prijsklasse uniek systeem van vierwielbesturing dat de rijstabiliteit en veiligheid verhoogt en de draaicirkel verkleint.

Renault Mégane Grandtour
Renault Mégane Grandtour© /

Middelgrote gezinswagens

Alfa Romeo is terug van weggeweest. De laatste Alfa die kon bekoren was de 156 in 1997, meteen verkozen tot ‘auto van het jaar’. De basis voor de naam en faam van het merk werd gelegd in de jaren twintig en dertig, onder andere door ene Enzo Ferrari die achteraf voor eigen rekening sportwagens ging produceren.

Het lange wachten heeft zich geloond. De nieuwe Giulia is opnieuw een echte Alfa Romeo: sierlijk en sexy, sportief en uitdagend, una bella macchina. Een hartenbreker die inzake prestaties en rijbeleving niet moet onderdoen voor de sportieve modellen van de Duitse premiummerken of Jaguar. Daar zorgen onder andere de krachtige diesel- en benzinemotoren, een uitstekend onderstel, een perfecte 50/50 gewichtsverdeling en directe stuurinrichting voor.

Wie denkt een koopje te kunnen doen, die is eraan voor de moeite. De prijzen liggen op het niveau van de Duitse premiummerken.

De wedergeboorte van Alfa Romeo is een feit, of de Giulia ook de wederopstanding van het roemrijke merk kan bewerkstelligen, dat beslist de kieskeurige klant.

Alfa Romeo Giulia
Alfa Romeo Giulia© /

Cabrio’s

Een cabrio koop je omwille van zijn uiterlijk en imago, Mercedes beschikt ter zake over het ruimste modellenaanbod en de grootste expertise. Zo kan de volautomatische, klassieke kap van de nieuwe C-klasse cabrio al rijdend – tot 50 km/u – in minder dan 20 seconden worden geopend of gesloten. Na het openen verdwijnt van de kap in de bagageruimte. Die omvat met gesloten dak 360 liter, een de kap open vermindert het koffervolume tot 285 liter, wat net volstaat voor een weekendje uit met zijn tweetjes.

De beenruimte op de achterbank is sowieso erg krap, hooguit geschikt voor kleine kinderen. De passagiers vooraan zitten zeer comfortabel en kunnen genieten van een warme luchtstroom ter hoogte van de nek. Die wordt opgewekt door de zogenaamde Airscaf die zich tussen de zetel en de hoofdsteun bevindt. Met de kap open stuurt de airco meer warme lucht naar de handen van de bestuurder en wordt de luchtcirculatiefunctie uitgeschakeld. Het zijn details die de kers op de taart vormen en van de C-klasse cabrio onze nummer één in dit segment maken.

Mercedes-Benz Cabrio C-klasse
Mercedes-Benz Cabrio C-klasse© Daimler AG

Compacte SUV’s

Over de zin of onzin van een SUV gaan we het hier niet hebben. Dat hij bovenaan het verlanglijstje staat van kandidaat-kopers verklaart waarom volumemerken het zich niet meer kunnen permitteren om geen SUV-model in hun gamma te hebben. Bij Seat – het Spaanse dochtermerk van Volkswagen – staat de nieuwe Ateca op het platform van de fors duurdere VW Tiguan. Ondanks zijn compacte afmetingen (4,36 m lang, 1,84 m breed en 1,61 m hoog) biedt de Ateca opmerkelijk veel plaatsruimte, zowel vooraan als achteraan. De kofferruimte varieert van 510 tot 1604 liter en ligt daarmee boven het gemiddelde in zijn segment. De kleine draaircirkel van 10,9 meter draagt bij aan de wendbaarheid en het rijplezier.

Met 1.384 kg hoort de Ateca thuis in categorie der lichtgewichten. Hoe lichter een auto, hoe minder hij verbruikt en hoe beter hij presteert. Uitgerust met de 1.4 TSI-benzinemotor (150 pk) spurt hij in minder dan 9 seconden van 0 tot 100 km/u, bereikt hij een topsnelheid van 201 km/u en bedraagt zijn gemiddeld verbruik 7,2 l/100 km.

De Ateca voelt comfortabel aan en rijdt vlot en veilig; door de hoge zitpositie heb je een goed overzicht over de auto en het verkeer rondom. Met een instapprijs van net geen 20.000 euro voor de 1.0 TSI met driecilinderbenzinemotor (115 pk) slaat de Ateca ook prijstechnisch een goed figuur. Dat is nodig, want op het vlak van fabrieksgarantie bieden de Aziatische concurrenten meer voordeel. Qua afwerking en kwaliteit van de gebruikte materialen staat de Spaanse nieuwkomer dan weer een trapje hoger.

Seat Ateca
Seat Ateca© /

Fullsize SUV’s

Met de komst van de tweede generatie Q7 maakte Audi vorig jaar een einde aan de suprematie van BMW, Land Rover en Mercedes in het XXL-segment van de SUV’s. De nieuwkomer was 325 kg lichter en beschikte over dynamische vierwielsturing die ervoor zorgt dat de achterwielen tot 5 graden kunnen draaien tijdens het rijden. Dat komt de wendbaarheid van de ruim vijf meter lange zevenzitter ten goede. De strakke stroomlijn refereert aan het strakke, sobere lijnenspel dat markant is voor de Audi-huisstijl.

De Q7 combineert de voordelen van vierwielaandrijving met het hoge uitrustingsniveau, rijcomfort en prestatievermogen van een luxueuze limousine. De SQ7 voegt daar nog een dimensie aan toe. Dankzij een beresterke V8 TDI-dieselturbomotor met een vermogen van 435 pk en een trekkracht van 900 Nm – de krachtigste dieselmotor ooit in een SUV – spurt hij in 4,8 seconden van 0 tot 100 km/u en bereikt hij een topsnelheid van 250 kilometer per uur. De soevereiniteit waarmee de 2,3 ton zware SQ7 zich beweegt, is gewoon fenomenaal en promoveert hem tot best in class. Enig minpunt is de prijs: 92.898 euro, zonder opties én de hoge taksen die inherent zijn aan dit soort krachtige dieselauto’s. Daardoor is hij veroordeeld tot een outsiderrol op de Belgische markt, ook al is hij de beste onder de beste.

Audi SQ7
Audi SQ7© /

Sportwagens

Op uitzondering van Duitsland gelden in de rest van Europa strenge snelheidsbeperkingen. Desondanks worden auto’s almaar krachtiger en sneller, supersportwagens met topsnelheden van boven de 300 km/u zijn hot. Omwille van hun prijskaartje behoren zij voor de meesten onder ons tot de categorie droomwagens. De McLaren 570 GT is hier zo’n voorbeeld van: ontworpen door de ingenieurs en designers van het Formule 1-team van McLaren is hij dit jaar mijn nummer één onder de supersportwagens. Elk onderdeel en elk detail staan in het teken van efficiëntie en gewichtsbesparing, wat het gebruik van ultralichte maar peperdure koolstofvezels en composietmaterialen verklaart.

De vering en demping van sportwagens zijn vaak zo hard afgesteld dat ze niet geschikt zijn voor dagelijks gebruik. De 570 GT maakt hierop een uitzondering. De ingenieurs hebben een perfecte balans gevonden tussen wegligging en comfort, zonder dat afbreuk wordt gedaan aan de sportieve prestaties. De 570 pk sterke 3.8 liter biturbo V8 spurt in 3,4 seconden van 0 tot 100 km/u, én in 9,8 seconden van 0 tot 200 km/u. De topsnelheid ligt op 328 km/u, beangstigend snel is dat.

Het verschil met zijn directe Duitse en Italiaanse concurrenten zit hem in de beleving. De ontplooiing van de trekkracht voelt minder brutaal aan in vergelijking met de AMG GT, de 570 GT blijft in alle omstandigheden goed beheersbaar. Ondanks dat hij op de achterwielen wordt aangedreven, kleeft hij aan de weg en accelereert hij als een pijl uit een boog. Via twee draaiknoppen op de middenconsole kunnen verschillende standen worden geselecteerd die het karakter en weggedrag van de 570 GT compleet veranderen, van een comfortabele coupé in een racewagen. De lederen sportstoelen in het ruimte interieur garanderen een perfecte zithouding, automatische airco, telefoon en navigatie zijn standaard. Voor het B&W Audiosysteem moet een opleg worden betaald, bovenop de instapprijs van 198.000 euro. Dromen mag.

McLaren 570 GT
McLaren 570 GT© /

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content