'2014 wordt het jaar van Mercedes'

19/01/14 om 08:17 - Bijgewerkt om 08:17

Decennialang was Mercedes-Benz de onbetwiste nummer één onder de Duitse automerken. Daar kwam in de jaren tweeduizend verandering in toen eerst BMW en vervolgens Audi een geslaagd inhaalmanoeuvre uitvoerden. Mercedes-Benz had te veel energie en geld gestoken in de overname van het zieltogende Chrysler en raakte daardoor zelf in moeilijkheden. Maar het tij lijkt nu gekeerd.

'2014 wordt het jaar van Mercedes'

In een dark room achter de schermen van de Mercedes-stand in paleis 7 kunnen geïnteresseerde bezoekers kennismaken met de nieuwe C-klasse die haar Europese première viert op het Autosalon van Genève van begin maart. © .

'2013 was voor Mercedes-Benz België een recordjaar. Voor het eerst in de geschiedenis schreven we meer dan 25.000 nieuwe wagens in, een stijging van de verkoop met 15 procent in vergelijking met 2012.' Aan het woord is Christophe Vloebergh, woordvoerder van MB België. "Een marktaandeel van 5 procent is een uitzonderlijk goed resultaat voor een premiummerk, zeker in het licht van de economische crisis en de dalende autoverkoop."

Die spectaculaire vooruitgang heeft in de eerste plaats te maken met het overweldigend succes van de nieuwe A-klasse. "De verwachtingen waren hoog gespannen, maar er heerste ook een zekere angst voor het onbekende. Per slot van rekening vertrekt de nieuwe A-klasse van een compleet ander concept dan zijn voorganger en focust hij op totaal andere doelgroepen. Je hoopt dat het nieuwe concept aanslaat, maar zekerheid hierover heb je pas na enkele maanden. Welnu, de nieuwkomer is ingeslagen als een bom en kende vanaf dag één een enorm succes."

Drie koetswerkvarianten verhogen aantrekkingskracht

Ondertussen omvat de A-klasse al drie koetswerkvarianten, een paar zitten nog in de pipeline. Volgens Christophe Vloebergh heeft het enthousiaste onthaal van de A-klasse ook een positieve impact op de stemming binnen het bedrijf. "Er is een nieuwe dynamiek ontstaan, het geloof in eigen kunnen is terug, iedereen is super gemotiveerd. Want wat blijkt? De kopers van de A-klasse zijn voor de helft nieuwkomers." Nieuwe klanten die onder andere Audi en BMW de rug toekeren. De A-klasse bezit de aantrekkingskracht van een fonkelend juweel, alleen de hogere prijs staat een nog groter succes in de weg. Dat geldt in nog sterkere mate voor de nieuwe S-klasse, maar dan hebben we ook over de beste auto ter wereld. "Ik hoor het je graag zeggen. Mag ik er je op wijzen dat de S-klasse altijd al de nummer één in zijn segment is geweest en nu nog sterker voor de dag komt. Daar profiteert vooral ons aanzien en onze omzet van in China en de Verenigde Staten, één en twee in de wereld inzake autoverkoop."

Wie vraagt, die vindt

Op de stand in paleis 7 richt Mercedes-Benz de schijnwerpers op de GLA, een compacte SUV als derde koetswerkvariant van de A-klasse. Die moet de strijd aangaan met de Audi Q3 en BMW X1.

Christophe Vloebergh: "Beter laat dan nooit. Mercedes was niet vertegenwoordigd in dit snel groeiend segment maar ik ben ervan overtuigd dat de GLA zijn achterstand snel zal ombuigen in een voorsprong. Samen met de nieuwe C-klasse moet de GLA ervoor zorgen dat 2014 het jaar van Mercedes wordt."

Op onze vraag wanneer de nieuwe C-klasse zijn opwachting zal maken, verschijnt een geheimzinnig lachje op zijn gelaat en neemt hij ons mee naar een dark room achter de schermen van paleis 7. Daar haalt hij het doek van de lang verwachte nieuwkomer die de nieuwe sterkhouder van het merk moet worden en opvallend veel gelijkenis vertoont met de S-klasse - even elegant en imponerend. Dat hij niet op de stand staat, heeft ermee te maken dat de Europese première is beloofd aan het Autosalon van Genève dat begin maart opent. Bezoekers aan de stand van Mercedes in paleis 7 moeten echter niet zo lang wachten: wie het vraagt mag een kijkje achter de schermen nemen. Zeg dat Christophe het gezegd heeft.

Urbain Vandormael

Lees meer over:

Onze partners