Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

03/04/12 om 09:07 - Bijgewerkt om 09:07

Audi geeft plankgas

Eerst is Mercedes-Benz voor de bijl gegaan, nu richt Audi zijn pijlen op BMW. Met een groot modellenoffensief wil het ambitieuze Audi de nummer één worden van de Duitse premiummerken.

Audi geeft plankgas

© Kevin Van der Auwera

Audi is de Latijnse naam van Horch en verwijst naar ene August Horch, die in 1899 de A. Horch & Cie. oprichtte. De man maakte een blitzcarrière bij autobouwer Benz maar zag zichzelf aan het hoofd van een eigen bedrijf, dat topklasse auto's zou produceren voor de rijken der aarde. Hij trok de boer op en slaagde erin om enkele kapitaalkrachtige kennissen voor zijn ambitieus project te winnen. In 1901 verliet de eerste Horch de fabriek in Zwickau, in het oosten van Duitsland. Om nieuwe investeerders te kunnen aantrekken, moest de ondernemende dertiger zijn bedrijf omvormen tot een naamloze vennootschap. Dat gebeurde in 1904. In ruil voor hun inbreng wilden de nieuwe aandeelhouders inspraak in het beleid maar dat was niet naar de zin van de eigenzinnige August. In 1909 eindigde de zoveelste ruzie in een definitieve breuk. August Horch verkocht zijn aandelen en investeerde de opbrengst in een nieuw autobedrijf, de Horch Audiwerke GmbH - kortweg Audi. Het nieuwe automerk boekte het ene sportief succes na het andere, maar ook andere Duitse autobouwers beleefden gouden tijden.

Vanaf eind van de jaren twintig belandde de westerse wereld in de ergste economische crisis ooit. Ook de Duitse automobielindustrie kreeg harde klappen. Om een dreigend faillissement af te wenden, fusioneerden vier bekende automerken (Audi, Horch, DKW en Wanderer) tot één merk. Auto Union koos als logo voor vier ringen - tot op vandaag het merkteken van Audi. In de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog spitste de productie van Auto Union zich hoe langer hoe meer toe op militaire voertuigen. Na de oorlog kwam Zwickau onder Russisch bestuur. Een aantal ex-werknemers van Auto Union slaagde erin te ontkomen en verhuisde de productie in twee fasen naar West-Duitsland. Eerst naar Düsseldorf en nadien naar Ingolstadt.

Mercedes-Benz verkoopt Audi aan Volkswagen

Ingolstadt ligt in Beieren en is nog altijd de thuishaven van Audi, dat in 1958 in handen kwam van Mercedes-Benz. Dat had in zijn portfolio echter geen plaats voor de goedkope modellen van Auto Union. Ten einde raad verkocht het Duitse prestigemerk in 1965 zijn aandelen aan Volkswagen. Met als toegift de kant-en-klare plannen voor een middenklasser, die datzelfde jaar nog als Audi 60 een geslaagde entree zou maken. In 1968 kwam de Audi 100 op de markt en een jaar later lijfde Auto Union het zwaar verlieslatende automerk NSU in. Maar de klap op de vuurpijl was de overstap in 1972 van Ferdinand Piëch van Porsche naar Audi.

De briljante ingenieur is de kleinzoon van de legendarische Ferdinand Porsche en hij wordt bij Audi verantwoordelijk voor het departement onderzoek en ontwikkeling. Dat blijft niet zonder gevolgen. Werd Audi tot dan toe aan zijn lot overgelaten door het moederbedrijf Volkswagen, dan zorgt Ferdinand Piëch ervoor dat binnen de kortste keren alle ogen gericht zijn op Audi. In snel tempo ontwikkelt hij een nieuwe dieselmotor met rechtstreekse inspuiting alsook een revolutionair systeem van vierwielaandrijving, dat als 'quattro' autogeschiedenis zal schrijven. Wanneer Ferdinand Piëch in 1993 overstapt naar Volkswagen benoemt hij zijn getrouwen op de belangrijkste directieposten bij Audi. Op die manier kan hij op twee paarden wedden en houdt hij een slag om de arm. Want geliefd is de eigenzinnige kleinzoon van Ferdinand Porsche niet. Hij wordt omschreven als een geniaal iemand en meester-strateeg, die geen tegenspraak duldt en zijn tegenstanders meedogenloos afmaakt. Om zijn doel te bereiken, schuwt hij geen enkel middel.

Vorsprung durch Technik
We zijn nu bijna twintig jaar verder. Audi is niet langer een meeloper in de Volkswagen-groep maar is hét uithangbord geworden. Vorsprung durch Technik, aldus het leidmotief van Audi. Als premiummerk heeft het zijn achterstand op BMW en Mercedes-Benz ingelopen. Audi verkocht vorig jaar voor het eerst meer auto's dan MB! Daarenboven verkocht Audi voor het eerst meer auto' s in China dan in Duitsland. Audi staat dus ook sterk in de zgn. groeilanden, waar nog veel winst wordt gemaakt.

Voor dit en de volgend jaren plant Audi een reeks nieuwe modellen waarmee men BMW wil aftroeven. Dat geldt in het bijzonder voor het Q-gamma dat wordt uitgebreid met een Q4 en Q6 terwijl de bestaande Q3, Q5 en Q7 een nieuw kleedje krijgen aangemeten. Op uitzondering van de Q3 zijn voornoemde SUV's verkrijgbaar met vier- en zescilindermotoren. De Q5 komt ook als full hybride.

Milieuvriendelijke aandrijfsystemen (plug-in hybride) zijn in voorbereiding voor de A8, A4 en A3 Sportback. Elektrische aandrijving blijft vooralsnog voorbehouden voor de R8 E-Tron en de A2. De A9 komt in 2013, maar vooralsnog is niet bekend of het hier om een sportieve twee- of vierdeurslimousine gaat. Het is ook gissen naar het concept dat schuilgaat achter de Audi R5. Er is sprake van een sportieve tweezitter tussen de Audi TT en R8. Voor de Chinese markt komt er een A8 in XL-formaat, bestemd voor wie een Bentley te duur is. Of een en ander volstaat om BMW van de koppositie te verdringen, dat is koffiedik kijken. In het voordeel van BMW pleiten de stijlvolle stroomlijn die de recente ontwerpen van Adrian van Hooydonk kenmerkt alsook de dynamische rijeigenschappen, die zo karakteriserend zijn voor de meeste BMW-modellen. En dit ondanks de mutatie van zes- naar viercilindermotoren, die uitmunten door een opmerkelijk laag verbruik.

Urbain Vandormael

Onze partners