Opinie

24/04/10 om 11:18 - Bijgewerkt om 11:18

Art Brussels

De invloed en het belang van een kunstbeurs kunnen niet meer worden ontkend.

Art Brussels

© ADN Galerìa

Het belang en de invloed van Art Brussels kunnen niet meer worden ontkend. Het is alsof een vulkaan uitbarst en heel de sector, ook de publieke wakker wordt geschud en alles zich afspeelt tijdens de vierdaagse manifestatie in twee paleizen op de Heyzel.

Het is inmiddels ontnuchterend vast te stellen dat met de jaren de

klemtoon meer en meer is gaan liggen op de Fairs die goed in de watten worden gelegd door de plaatselijke overheden en royale neringdoeners.

Het doet de wenkbrauwen bewegen als je vaststelt dat er op amper vier dagen meer volk komt opdagen voor Art Brussels dan pakweg op één jaar in bijvoorbeeld het door de Vlaamse Gemeenschap ingerichte Muhka in Antwerpen.

De kunst gaat met de tijd mee en dat is maar goed; de mondaine opening wordt overspoeld door zeer goed uitziende "bonus"'-mensen die hun "habitus" terugvinden in de hedendaagse kunst. Ze zien als het ware alsnog met die kunst een uitweg om zich te onderscheiden met iets uniek, waardevol of speculatief binnen een overdrukke waren-consumptie waarin via de globalisering zowat alles en overal kan worden gekocht.

Art Brussels is en blijft een "overschouwbare" beurs die heel wat

moois te koop aanbiedt. Zelfs grote galeries zoals Lisson Gallery uit Londen of de Zwitserse mastodont Hauser & Wirth staan dit jaar in Brussel en dat zegt waarschijnlijk iets (meer) over de interesse en de koopkracht van een segment van de Belgische bevolking.

Wanneer vroeger een kunstbeurs een soort van bescheiden "round up" was van wat galeries te bieden hadden en die beurzen pakweg 20 jaar geleden nog heel spaarzaam waren verspreid dan is dat vandaag helemaal anders. De Brusselse kunstbeurs was in de jaren tachtig nog gevestigd in de zalen van het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel...


Overal ter wereld willen steden "Fairs" binnenhalen en worden met
luister omringd met officiële égards. De kunst is vandaag een inherent deel geworden van een leefstijl; de kunst is daarmee duidelijk haar scherpe en verontrustende randjes verloren en wordt gewillig ondergedompeld in een zorgeloze mondaine sfeer die het gedroomde alibi is voor het "tonen" van goed burgerschap van bijvoorbeeld de banken en bedrijven.

Op Art Brussels is heel wat te zien en zoals de criticus Dave Hickey het formuleerde is de kunsthandel vooral bezig met "hoe" een kunstwerk eruit ziet en houden de instituten zich staande met "het wat en de betekenis" van het kunstwerk. Die spanning is vandaag heel rekbaar geworden.

Art Brussels "huist" deze keer presentaties waar een mens verstomd stil bij staat: Galerie Continua uit San Gimignano toont een meer dan museaal ensemble met vroeg werk (1965) van Daniel Buren, een gebroken hoekspiegel van Michelangelo Pistoletto en een tapijtkaart van Mona Hatoum en Gallery Simon Lee uit Londen geeft de volle eer aan de Duitse kunstenaar Hans-Peter Feldmann met een sublieme installatie.

Art Brussels gaf ook ruimte aan nieuwe producties waarvoor de beurs middelen (3500 euro) gaf aan de kunstenaars. We denken aan de wonderlijke flipperkast van Lionel Estève en aan de ronduit
indrukwekkende geur-installatie van Peter De Cupere. Peter de Cupere maakte in de oksels van de beurs via een onopvallende ingang een circuit met geuren gaande van sigarettenrook via Aziatisch zweet tot tandpasta ... Er hangt hier letterlijk een geurtje vast aan de kunst die zich kronkelt in en tussen de restruimte van de standen.

De officiële Art Brussels zak werd ontworpen door Walter Van
Beirendonck en de cover van de catalogus door Jean-Luc Moerman. Art Brussel is de katalysator voor heel wat debatten, rondleidingen en extramuros-activiteiten zoals ook een interessante tentoonstelling in het Egmont Park nabij het Hilton Hotel.

Het succesvolle Art Brussels is met de tijd het meest publieksgevoelige evenement geworden van het jaar. De beurs schrijft zich als manifestatie perfect in in een globaliserende tendens waar de belangen en de netwerken van de kunst zich langzaam verplaatsen naar deze beurzen waar de kunst als één geconcentreerd aanbod wordt gepresenteerd en waar curatoren, museummensen en galeries onderlinge afspraken maken.
Alle (rand)informatie over de kunstbeurs vindt U op de site van Art
Brussels die nog loopt tot en met maandag.

Luk Lambrecht

Onze partners