Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

27/03/12 om 09:26 - Bijgewerkt om 09:26

40 nieuwe SUV-modellen om dalende autoverkoop te counteren

In een afkalvende automarkt blijft de verkoop van (lichte) terreinwagens in Europa vooruitgaan. Dat gaat tegen elke logica in. Want een SUV is duur in aankoop en onderhoud, hij verbruikt meer en is minder gebruiksvriendelijk dan een monovolume of break.

40 nieuwe SUV-modellen om dalende autoverkoop te counteren

© ThinkStock

"Voor de derde maand op rij gaat de autoverkoop in Europa achteruit. In Zuid-Europa is de markt ineengestort, in de rest van Europa daalt de verkoop met 10 à 15 procent. Duitsland zit onder dat gemiddelde, België zit daar boven. 2012 wordt het slechtste autojaar sinds begin van de jaren negentig. Bij de merken houden enkel Hyundai, Jaguar-Land Rover, Mercedes, Mini en Skoda goed stand." Aan het woord is prof. Ferdinand Dudenhöffer van Car Automotive Research (CAR). "De merken houden hun marktaandeel kunstmatig hoog, met spectaculaire kortingen tot 30 procent. Die braderie gaat ten koste van de rentabiliteit. Sommige constructeurs leven boven hun stand en dreigen overkop te gaan."

Ook Fiat-baas Sergio Marcheonne ziet de toekomst somber in. In een toespraak voor het Europacollege in Brugge pleitte hij vorige week voor een grondige herstructurering van de sector. "Door de teruglopende verkoop zitten de Europese autobouwers opgescheept met een overcapaciteit van zo'n 20 procent. Die situatie is niet nieuw. Door subsidies van de overheid heeft de autoverkoop in Europa de voorbije jaren een boom gekend, die vooral de Franse merken ten goede is gekomen. Nu de ecopremies zijn afgeschaft, heeft de verkoop een zware klap gekregen. De Franse en Italiaanse constructeurs hebben het meeste te lijden, omdat die het grootste deel van hun omzet in Europa realiseren. Maar door de keiharde concurrentieslag die in Europa wordt uitgevochten, verdient niemand nog geld."

Sergio Marcheonne - die ook voorzitter is van de machtige Europese automobielfederatie ACEA - pleit voor de sluiting van een aantal fabrieken. "Dat is nodig om competitief te blijven op de wereldmarkt." De Fiat-baas gaf zelf het goede voorbeeld en sloot vorig jaar een fabriek in Sicilië. Begin 2011 ging ook de Opel-fabriek in Antwerpen dicht. À propos Opel. Woensdag 28 maart overlegt de directie met de vakbond over 'ingrijpende maatregelen op korte termijn'. Off the record is te horen dat minstens één en misschien zelfs twee Opel-fabrieken (moeten) dichtgaan. Opel boekte vorig jaar 600 miljoen verlies en dat zint de GM-bazen in Amerika niet. Een nieuw managementteam van Detroit-getrouwen moet nu schoon schip maken met het verleden en onderhandelt achter de schermen over de afbouw van arbeidsplaatsen en sociale begeleidingsmaatregelen. Aan de onderhandelingstafel zitten ook vertegenwoordigers van de politieke overheden. Op de vooravond van twee belangrijke deelstaatverkiezingen wil kanselier 'Angie' Merkel (CDU) immers te allen prijze een sociaal bloedbad vermijden.

Er is ook goed nieuws van het autofront. De verkoop van SUV's boomt als nooit tevoren. Een struise SUV op de oprit straalt succes en rijkdom uit, is hét statussymbool bij uitstek. Dat die zelden of nooit wordt ingezet om off road te rijden, so what? De symboolwaarde, daar gaat het om.

In de loop der jaren is de vierkante terreinwagen geëvolueerd van een utilitair voertuig naar een gestroomlijnd lifestyle product. De stevige bakken à la Land Rover, Mercedes G, Nissan Patrol en Toyota Landcruiser hebben vanaf midden de jaren negentig gezelschap gekregen van compacte Sports Utility Vehicles (SUV) van Aziatische makelij. Die zien er robuust uit maar onderhuids vertonen ze meer verwantschap met een gewone personenauto dan met een volwaardige terreinwagen. Driekwart wordt enkel op de voorwielen aangedreven. Dat volstaat om kinderen naar de school te brengen of om boodschappen te doen. Een instap op zithoogte en een goed overzicht over het verkeer, daar is het om te doen. Het stoere uitzicht bezorgt de inzittenden bovendien een geruststellend gevoel.. "wij zitten veilig, ons kan niks gebeuren."

De sterkste stijger in 2011 was de Porsche Cayenne (+ 46 %). De Duitse sportwagenfabrikant verkoopt nu meer terrein- dan sportwagens. De Cayenne is een gegeerd prestigeobject in de Arabische olielanden en de Aziatische groeimarkten. Voor dit en volgend jaar kondigen de verschillende merken liefst 40 nieuwe modellen aan. Audi plant een forse uitbreiding van het Q-aanbod met een nieuwe Q2, Q4, Q6 en Q8, BMW brengt de X4 uit, Mercedes werkt aan een GLC op basis van de nieuwe A-reeks, Opel probeert voet aan de grond te krijgen met de Mokka en Porsche lanceert de Macan, op basis van de Audi Q5. Citroën en Peugeot pakken uit met een afgeleide van de nieuwe Mitsubishi ASX, Volkswagen introduceert een Tiguan in XXL-formaat en zelfs Bentley wil een graantje meepikken. Op het voorbije Autosalon van Genève presenteerde het Engelse dochterbedrijf van Volkswagen een luxueuze SUV in XXL-formaat: een glimmende tank op wielen, mét lederen zetels én ingebouwde bar. Te gek om rond te rijden.

Urbain Vandormael

Onze partners