“We maken dankbaar gebruik van hun logistieke sterkte”

Dieter Van Huffel, marketingmanager bij Nûby. © Sieglinde Wuyts

Als zuiver business to business-bedrijf breidt Nûby, leverancier van babyvoedingsaccessoires, babybadartikelen en een babyverzorgingslijn, stilaan ook uit naar een business to consumer-model. Die ‘consumers’ vist Nûby op in de grote bol.com-vijver, dat ook logistiek de lijnen uitzet.

“Mijn baas zegt altijd ‘Je moet aanwezig zijn waar je doelgroep zit’, vertelt Dieter Van Huffel, marketingmanager bij Nûby. Nu vulden we met onze artikelen al flink wat rekken in de grootwarenhuizen, maar om ook de nieuwe generatie consumenten – mensen tussen 18 en pakweg 40 die voornamelijk online leven – te bereiken, leek het ons logisch om een vaste stek te veroveren op het grootste online winkelplatform van Nederland en België.

Omzet maal acht

Van bij het begin gaf bol.com ons een uitvoerig informatiepakket mee. Door die kennis te benutten, ons assortiment zorgvuldig op te bouwen en zoekmachineoptimalisatie toe te passen op onze teksten, kwam onze onlineverkoop in een ongelooflijke stroomversnelling terecht. Op nauwelijks een halfjaar tijd ging onze omzet via bol.com maal acht… Om die reden gaf de marktplaats ons al snel specifieke cijfers mee: altijd handig om te weten hoeveel mensen een artikel vonden via een specifieke zoekopdracht, en bij hoeveel onder hen zich dat vertaalde in een daadwerkelijke aankoop. Daardoor konden wij nog gerichter artikelen aanbieden.

Elke dag krijgen we onze precieze verkoopcijfers door.

Hulp bij productomschrijving

Wat als een artikel minder aanslaat? Dan kunnen we op bol.com verschillende pistes bewandelen. Ofwel zit de omschrijving niet goed en moeten we op zoek naar een alternatieve benaming. Ofwel zijn de foto’s niet aantrekkelijk genoeg en moet dat beter, of vullen we ze aan met een video. Pas in laatste instantie spelen we met de prijs. We hanteren daarin een duidelijke politiek: enkel beduidend minder goed verkopende artikelen zullen we eventueel in prijs verlagen. Zo tasten we meteen ook af wat de consument bereid is te betalen.

Enorme logistieke expertise

Als b2b-bedrijf had het voor ons een te grote omschakeling betekend om zelf aan de consumenten te leveren. Bol.com kan bogen op een enorme logistieke expertise met een zeer uitgebreide keuze aan bezorgopties en vraagt een faire prijs: we zouden wel gek zijn om niet van hun sterkte gebruik te maken. Ook in België worden deze bezorgopties trouwens verder uitgebreid. Door onze logistiek uit te besteden en artikelen op voorraad te leggen in het bol.com-depot, kunnen we nog sneller leveren bij onze klanten. We moeten er overigens op toezien dat het assortiment dat we via de dienst ‘Logistiek via bol.com’ verkopen, vlot van de hand gaat, want we betalen voor de opslag van de artikelen. Hoe sneller we dus verkopen, hoe lager onze opslagkost. Daarom volgen we nauwgezet op wat goed verhandelt. Fijn dat bol.com ons daarbij helpt: elke dag krijgen we van hen onze precieze verkoop – cijfers door. Door die talrijke transacties met almaar meer klanten, kunnen wij als bedrijf makkelijker de transitie maken naar b2c, naast onze vaste b2bactiviteiten.”

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met bol.com