Een fantastische opwaartse tendens

Kristof Lanslots van Tvserieshop.be © Sieglinde Wuyts

Dat bol.com via zijn winkelplatform met een ruim aanbod van dvd’s uitpakt, daar heeft Kristof Lanslots van Tvserieshop.be geen bezwaar tegen. “Integendeel, bol.com beschouw ik als een partner wiens aanbod ik versterk. Terwijl zij gaan voor een breed assortiment, duik ik diep in de niche. Die aanpak komt ons beide ten goede.”

Overal ter wereld, tot in Australië toe, zoekt Kristof Lanslots naar populaire televisiereeksen op dvd en blu-ray. Waar mogelijk Nederlandstalig ondertiteld, soms helemaal niet, maar ook daar bestaat een publiek voor. Omdat de verkoop via de eigen website wat onder de verwachtingen bleef, klopte hij bij bol.com aan, in eerste instantie voor de veel grotere afzetmarkt, de klantenservice en de retourzendingen.

“Aanvankelijk schreef ik mij in als zakelijk verkoper die alles zelf verstuurt. Toen bol.com twee jaar geleden ook de logistieke verdeling op zich nam, gaf ik me meteen op, ook al zat het initiatief toen nog in een testfase. Daarna is de verkoop ontploft… Door de voordelen van bestellen bij bol.com zelf (‘voor middernacht besteld is de volgende dag in huis’) kreeg mijn omzet een enorme boost.

Voorraad en goede productinformatie zijn cruciaal.

Met zulke cijfers geven de leveranciers sneller interessante tarieven, waardoor ik op mijn beurt scherpere prijzen kan vragen. Een fantastische opwaartse tendens! 95% van mijn aanbod is voorradig bij bol.com. Dagelijks krijg ik een rapport van wat er verkocht is en sinds kort ook een voorraadadvies. Heel interessant is dat: op basis van de omzet van de afgelopen twee weken kom je te weten waar nodig bijgevuld moet worden. Op die manier wil bol.com vermijden dat je voor een bepaald artikel zonder voorraad valt.

Voorraad en goede productinformatie zijn cruciaal. Als ik morgen een dvd kan leveren en een concurrent biedt hetzelfde goed – koper aan maar enkele dagen later, dan krijg ik de meest prominente positie: bol.com vindt het in dat geval interessanter om mijn aanbod te laten zien omdat ze weten hoe belangrijk klanten een snelle levering vinden. Ook correcte info maakt het verschil. Met 2500 titels is mijn aanbod eerder beperkt, toch zorg ik ervoor dat alle titels een duidelijke productpagina krijgen met een korte inhoud, een foto, info over de talen waarin ondertiteld wordt, enz. Grotere aan – bieders troosten zich vaak de moeite niet en onvermijdelijk weer spiegelt zich dat in hun verkoop…

Conclusie: door de grote schaal waarop bol.com opereert, het lagere kostenplaatje dat ze daardoor aanbieden en de betrouwbare ondersteuning, heeft samen werken met bol.com me alleen nog maar voordelen opgeleverd, ook naar de toekomst toe!”

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met bol.com