De S van SUV staat wel degelijk voor sport

De nieuwste generatie SUV’s hoeft in niets meer onder te doen voor sportieve berlines of zelfs rasechte sportwagens. Constructeurs combineren tegenwoordig de kenmerken van verschillende autotypes en creëren zo een nieuw model: een robuuste SUV met het design van een sportieve coupé.

Looks alleen volstaan natuurlijk niet om vergeleken te kunnen worden met sportieve bolides. Rijdt dit type SUV ook zoals zijn uiterlijk belooft? Ja hoor, en meer nog, rijden met dergelijke SUV voelt bijzonder sportief en biedt het bijkomende comfort van een hoge zitpositie en een beter zicht rondom.

SUV’s als de nieuwste Mercedes GLE Coupé hebben niet alleen een vloeiende koetswerkstijl en een sportieve achterpartij, maar ook een krachtig kloppend hart onder de motorkap wat hen tot rasechte atleten maakt. Zo genereren ze veelal makkelijk een vermogen van meer dan 250 en zelfs meer dan 300 pk, wat garant staat voor prestaties van een echte sportwagen. In de krachtigste motorisaties hoeven ze zelfs niet onder te doen voor de allersnelste coupés van de markt. Maar er is meer dan het pure motorvermogen alleen. De geluidsingenieurs zorgen ervoor dat de sportieve SUV’s een motorgeluid ontwikkelen dat lijkt op dat van de krachtigste sportwagens.

Het krachtig kloppend hart maakt van de SUV’s rasechte atleten.

Ook de onderstellen lijken in niets meer op de vroegere terreinwagens. Vandaag koppelen ze een standaard vierwielaandrijving aan geavanceerde ondersteloplossingen. De bestuurder kiest zelf de rijmodus die hij wenst en het intelligente systeem past de rijkarakteristieken van het voertuig aan, waarbij elk programma gebruik maakt van een specifieke configuratie. Zo genereert het systeem verschillende rijervaringen in functie van de wensen van de bestuurder, van comfort tot sportieve modus. Maar de bestuurder kan het onderstel ook instellen op maat van zijn individuele behoeften of aangepast aan winterse omstandigheden, bijvoorbeeld, zodat hij in de allerveiligste omstandigheden de weg op kan.

De S van SUV staat wel degelijk voor sport

Sommige versies beschikken over een Sport+ modus, zodat de sportieve en dynamische kenmerken van de SUV ten volle tot hun recht komen en de demping een sportief-straffe afstelling krijgt. Zijn rijdynamiek is in dat geval nog het best te vergelijken met een volbloed sportwagen. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de Mercedes GLE 450 AMG. Onder de motorkap van die krachtpatser ligt een V6-biturbo met een cilinderinhoud van drie liter, een vermogen van 367 pk en een maximum koppel van 520 Nm. Jawel, het gaat vooruit en snel. Ook in het bochtenwerk blijkt de 2,2 ton wegende bolide verrassend atletisch.

Partner Content