Bol.com legt lat bij partners even hoog

Benoît Van den Bogaert, beheerder van Duverger Home. © Steven Massart

Kleine items gaan als zoete broodjes over de virtuele toonbank van bol.com, maar ook voor omvangrijke meubelstukken draait de populaire webwinkel zijn hand niet om. Benoît Van den Bogaert van Duverger Home weet er alles van, sinds hij in 2014 zijn wagon aan de grote bol.com locomotief hing. “Zonder bol.com zou ik niet staan waar ik nu sta.”

“Ik ben altijd zeer gedreven geweest. Als late vijftiger richtte ik een winkel op van tweedehands meubelen, en nog steeds pluk ik de vruchten van de kennis en ervaring die ik daar opdeed. Bij de lancering van mijn webwinkel Duverger Home wist ik precies waar het heen moest: een aanbod van nieuwe en bijzondere meubelen, niet de zoveelste verdeler van klinkende merknamen worden.

Wil je als kleine speler een groot bereik, dan is bol.com het gedroomde winkelplatform. Ik had vrij snel door dat je als onbeduidende website in het uitgestrekte Google-land moeilijk voet aan wal krijgt: wil je meer aandacht voor je merk, dan moet je tonnen investeren in advertenties. Helaas zit onder marketingbedrijven vaak meer kaf dan koren. Toen bol.com in 2014 zijn markt openstelde voor Belgische handelspartners ben ik meteen op de kar gesprongen. Niet alleen heeft die beslissing mij door de opstartfase van mijn webshop heen geholpen, vandaag realiseer ik drie vierde van mijn omzet via bol.com.

Nu, ook op bol.com moet je trachten het verschil te maken. Bied geen waren aan van dertien in een dozijn: ga voor unieke stukken, of blink uit in prijs, service of productinformatie, anders verdwijn je in de massa. Wat ik aan bol.com apprecieer zijn de klantenreviews: je weet meteen wanneer er iets is fout gelopen. Wie zijn zaken niet aandachtig en professioneel aanpakt, heeft bij bol.com niet veel te zoeken. Bol.com munt uit in klantenservice, waardoor ik het logisch vind dat ze die lat bij hun partners even hoog leggen.

Wie zijn zaken niet aandachtig en professioneel aanpakt, heeft bij bol.com niet veel te zoeken.

Sinds kort heb ik een ‘persoonlijke begeleider’ bij bol.com, dankzij mijn voortdurende inzet om mijn producten in de kijker te werken. Hij doet aanbevelingen over de foto’s die ik plaats, de manier waarop ik mijn waren beschrijf, de titels die ik verzin. Het lijken details, maar sedert ik zijn tips&tricks toepas, kent mijn omzet een flinke boost.

Ik voer uit naar België en Nederland. Eerst leverde ik zelf de bestellingen af, vandaag sta ik dankzij bol.com zover dat mijn leveranciers de verzending op zich nemen, de kosten rekenen ze uiteraard door. De grote meubelleveranciers zijn nu mee met het digitale luik: vonden ze meubelwebshops vroeger ‘bradeurs’, dan weten ze vandaag dat daar een mooi zakencijfer te rapen valt.

Een gouden raad aan jonge ondernemers: zelfs in deze gedigitaliseerde wereld werkt de ‘old fashion way’ van communicatie nog altijd het best. Stuur persoonlijke mails, telefoneer direct wanneer er problemen rijzen. Die vorm van directe communicatie zijn ze in webshopland niet gewoon!”

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met bol.com