Els Van Steenberghe

Het puberen van Wolfgang Amadeus Mozart beperkt zich anno 1772 – hij is dan zestien jaar – tot stoeien met muzieknoten. Een van de meest lyrische resultaten van dat geëxperimenteer is zijn zevende opera, Lucio Silla. Hij voorziet de clementie van de Romeinse heerser Lucius Cornelius Sulla (139 tot 78 v.Chr.) van klankrijke muziek, vol hart-verscheurende aria’s van Giunia, de vrouw op wie Sulla in Mozarts opera verliefd is. Maar Giunia houdt van Cecilio. Sulla wil Cecilio doden, maar komt tot inkeer. ‘Het eigen hart overwinnen, welke zege kan dat evenaren?’ besluit hij. Regisseur Tobias Kratzer ontdoet de opera in De Munt van elke verwijzing naar het oude Rome. In een duister barbiepoppendecor focust hij op de clash van emoties die 245 jaar geleden in muziek omgezet werd door die wonderpuber.

Lucio Silla De Munt, Brussel

29/10-15/11

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content