Delvoyes dialoog

Varkenssculpturen in de Peter Paul Rubenszaal. © COURTESY WIM DELVOYE/ FOTO STUDIO DELVOYE. FOTO ZAALZICHT DIRK PAUWELS

‘Voor mij is kunst communicatie en entertainment’, zei Wim Delvoye (°1965), de kunstenaar die pornografie vertaalde naar glas-in-loodramen en de kunstmarkt op de korrel nam met getatoeëerde varkens en zijn strontmachine Cloaca. Hij krijgt een oeuvreoverzicht in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Brussel en gaat er in dialoog met meesterwerken uit de collectie oude kunst. Zo plaatst hij zijn met oosterse tapijten beklede varkenssculpturen tegenover Rubens’ schilderij De marteling van de heilige Livinus. De varkens, tegelijk symbolen van overvloed en onreinheid, lijken er als tempelleeuwen over te waken.

Glas-in-loodraam 'Tuesday', 2013.
Glas-in-loodraam ‘Tuesday’, 2013.© COURTESY WIM DELVOYE/ FOTO STUDIO DELVOYE. FOTO ZAALZICHT DIRK PAUWELS

Wim Delvoye, van 22/03 tot 21/07 in KMSKB. Info: fine-arts-museum.be

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content